SOSIALT: OSI er hovedsakelig en samlingsplass, idretten kommer i tillegg, ifølge daglig leder Truls Vestnes.

Begrenset og annerledes høst for studentidretten:

– Noe av det viktigste sosiale vi gjør

Kamper, turneringer og fester er avlyst, men OSI gir ikke opp motet.

– Høsten er veldig usikker. Vi vet ennå ikke når sesongen starter, sier Ane Larsen (25).

Hun spiller på håndballagene damer 3 og damer 4, fjerde og femte divisjon, i Oslostudentenes idrettsklubb (OSI). Larsen studerer administrasjon og ledelse på Oslomet og har vært med i OSI i seks år.

– Vi får trene på tirsdager og torsdager, men idretten blir amputert når vi ikke får spille kamper. Selve treningen blir også kraftig redusert. Det er vanskelig å gjennomføre en håndballtrening når man ikke kan være borti motspilleren.

– Det blir mye skuddtrening og finter på kjegler, forteller hun. Larsen sier de må være kreative med tanke på hva de kan finne på, og samtidig prøve å ha det gøy. I tillegg til å spille på laget, er hun trener. Hun forteller at det har blitt mye å tenke på i det siste.

– Heldigvis er hele klubben i samme posisjon, og vi er flere trenere. Vi må planlegge og samarbeide så godt vi kan.

Alt det sosiale i regi av klubben er foreløpig avlyst. De er langt flere enn 20 medlemmer og spillere på hvert lag, noe som gjør det vanskelig å samle alle.

USIKKERT: Ane Larsen (25) og håndballaget vet ennå ikke når sesongen starter.

Noen foreninger ikke aktive

– Denne høsten blir veldig begrenset og annerledes for oss, sier Truls Vestnes, daglig leder i OSI.

Som følge av koronapandemien må de overholde mange ulike restriksjoner, og spesielt énmetersregelen setter en demper på

moroa. Restriksjonene har ført til at noen av foreningene foreløpig ikke er aktive, fordi det ikke er noe poeng når de ikke kan ha nærkontakt med hverandre. For andre idretter er det derimot lettere.

Sykepleierstudenter er frustrerte: –⁠ Vi føler oss oversett

– Volleyball har kommet godt igang på alle nivåer. Der klarer de fint å spille innenfor en meters avstand, og spesielt nå da regelen mot at flere kan ta på ballen, er borte, sier Vestnes.

Han forteller at de fleste forbundene nå har kommet med gode retningslinjer, slik at flest mulig kan ha en viss form for aktivitet.

– Men det er bare lag og utøvere som blir ansett som toppidrettsutøvere, som får lov til å spille kamper.

Truls Vestnes, daglig leder i OSI

Redd for at flere faller fra

Til tross for restriksjoner er håndballaget en sosial arena, sier Larsen. Hun synes det er fint å ha et sted å dra til i en tid preget av Zoom, stengte utesteder og avlyste arrangementer.

– Det er fint at vi har mulighet til å gjennomføre treninger. For flere av oss er håndballen noe av det viktigste sosiale vi gjør i studenthverdagen, forteller Oslometstudenten.

Larsen sier hun har store deler av sin sosiale krets fra OSI.

– Jeg har bare digital undervisning denne høsten, så det er på treninger jeg får møtt folk.

For å bli med i OSI må man gjennom en prøvetrening. Vanligvis har OSI Håndball prøvetrening med 100 til 150 stykker om gangen. Nå er de maks 40, med 20 på hver del av banen. Det er påmelding og førstemann til mølla for prøvetreningen. Det synes Larsen er synd.

– Jeg er redd for at mange som egentlig kunne fått muligheten til å bli med, faller utenfor.

Hvordan de skal inkludere de nye medlemmene nå, er noe de tenker på hver dag, forteller Larsen.

– Det viktigste er at vi får de nye medlemmene til å bli, til tross for at det ikke er så mye sosialt.

Hun sier de i første omgang må inkluderes i laget de kommer inn på, og så må de heller forberede dem på at det vil bli mer moro og muligheter til å bli kjent på tvers av lagene når ting blir normalt igjen.

– Det er viktig for oss å heller ikke haste, men være med på dugnaden og gjøre alt vi kan for å komme tilbake til hverdagen.

Studenter mener det er for dyrt å vaske klær i SiO-boliger: –⁠ Føles som at de utnytter at vi er studenter og sårbare

Ekstra viktig å samles

Daglig leder i OSI forteller at de gruppene som kan, møtes til trening utendørs. Slik kan de samle flest mulig.

– Vi er opptatt av både den psykiske og fysiske biten. OSI er hovedsakelig en samlingsplass, og så får du i tillegg, dersom du ønsker det, drive med idretten din på det nivået du har lyst til, sier Vestnes.

Han forteller at det er rom for alle i OSI, enten du ønsker å satse mer profesjonelt, eller om du er nybegynner.

– Det er ekstra viktig med en plass å samles nå som vi har mange nye studenter som ikke har fått gjennomføre en ordentlig fadderuke, og mange sitter hjemme alene.

Studenter er bekymret for videre studieløp etter at feltarbeid er avlyst: –⁠ Ganske dritt