Fant snegle i vegetarwrap
Student fant en snegle i vegetarwrapen sin, men fikk ikke kompensasjon fra SiO.
Jeg hadde akkurat rukket å sette meg ned og spise noen biter da jeg kjente at det knaste i munnen. Det var en glatt og slimete snegle.
Oda Joramo, masterstudent i samfunnsøkonomi @txt:_reidarjs@universitas.no_
– Jeg hadde akkurat rukket å sette meg ned og spise noen biter da jeg kjente at det knaste i munnen. Det var glatt og slimete, forteller Oda Joramo om hendelsen som skjedde på kafeen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet på Blindern.
Pausen fra eksamenslesningen ble ikke helt som hun hadde håpet. Først trodde hun det var en stein, men etter å ha konferert sine medstudenter ble det raskt klart at det dreide seg om en snegle med tilhørende hus i det som egentlig skulle være et kjøttfritt måltid. Det ble ikke bedre av at personalet ga henne beskjed om at hun måtte komme tilbake neste dag for å få en ny.
Joramo er ikke alene om å finne insekter i maten ved Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus' (SiO) spisesteder. Ingvild Finsrud fant en mark i salaten på Frederikke-kafeen, men hun fikk i motsetning til Joramo refundert pengene.
– Det var selvfølgelig svært ubehagelig, men det er kanskje vanskelig å helgardere seg mot besøkende i maten, undrer Finsrud.
Les mer: I fjor høst ble kantinematen på Norges musikkhøgskole totalslaktet av rektor i et Facebook-innlegg. Kalte SiO inn til oppvaskmøte
Beklager sneglefadese
Administrerende direktør i SiO Mat og drikke, Per Christensen, beklager hendelsen på det sterkeste.
– Dette skal selvfølgelig ikke forekomme og du skal selvfølgelig få kompensasjonen med en gang, hvis dette skjer, sier Christensen.
Han har ingen forklaring på hvordan noe slikt kan skje, men antar at det kan handle om at insektene og råvarene kommer fra samme sted. Til tross for stadig strengere regler fra Mattilsynet kan slike feil skje, mener han.
– Har SiO blitt så store at dere ikke trenger å bry dere med å gi kompensasjon til studentene når slikt skjer?
– Det er vanskelig for meg å svare på, men den eneste grunnen til at vi eksisterer er at vi skal gjøre hverdagen til studentene best mulig, sier Christensen.
Kaféansatt eller renholder?
Etter å ha undersøkt sneglehendelsen, mener Christensen at Joramo kontaktet vaskepersonalet, ikke en kaféansatt, da hun klagde på maten. Det er derfor hun ikke fikk refundert beløpet hun hadde betalt for wrapen sin, ifølge direktøren.
– Det er viktig å få med i denne saken, er at kunden ikke har tatt kontakt med SiO Mat og Drikke direkte, men med en som vasker hos oss, etter stengetid. Dette vanskeliggjør saken, fordi vi ikke vet hvem dette er. Vi ønsker selvfølgelig å kompensere kunden, og oppfordrer vedkommende til å ta kontakt med oss, sier Christensen.
Oda Joramo, på sin side, sier den ansatte hun snakket med hadde på seg den samme uniformen som de andre kaféansatte. Hun stiller seg derfor tvilende til påstanden at hun klagde til en renholdsarbeider.
Les mer: I høst byttet SiO ut juskantine med chipsautomat
Si fra!
SiO arbeider aktivt med å kommunisere til sine ansatte at formålet med virksomheten er bedre studentvelferd, sier Christensen. Han fremhever to tiltak for å oppnå dette: For det første rekrutterer de med mål om å finne medarbeidere som egner seg til dette, og Christensen møter selv personlig alle som blir ansatt. For det andre må alle gjennom en opplæring før de begynner, der studentvelferd er et viktig tema.
Christensen oppfordrer studentene til å melde fra om ting som kan forbedres, enten det gjelder service eller forslag til mat og drikke.
– Ved hvert spisested ligger det røde visittkort, hvor du finner link til en side der du kan melde fra om ubehagelige opplevelser eller forslag til forbedringer. Dette leser vi daglig, forsikrer han.
Imens må studenter holde øynene åpne, når en tar seg en matbit under eksamenslesningen.
Fikk du med deg? SiOs populære konseptrestaurant er gjenåpnet