Mistillit: Bertine Lestør Bjørøen synes det er trist at en anerkjent aktør som Viaplay ikke kan stoles på.

Trøbbel med Viaplay:

Ble trukket flere tusen kroner uten abonnement

3452 kroner er totalprisen Bertine Lestøren Bjørøen har blitt trukket av Viaplay i over to år, uten å ha tilgang til strømmetjenesten.

Publisert Sist oppdatert

Da Bjørøen tegnet abonnement med gigant-strømmetjenesten høsten 2019, visste hun ikke at det betød starten på en flerårig hodepine.

Selv om hun avsluttet gratisperioden hos Viaplay innen fristen, begynte strømmetjenesten å trekke 119 kroner fra Bjørøens konto i desember 2019. Trekket har skjedd hver måned siden.

Da musikkdesignstudenten først oppdaget trekkene fra Viaplay, var hun rolig.

– Jeg tenkte at det ikke kom til å bli et problem, at alt ville ordne seg. Det er jo Viaplay, en seriøs aktør, forteller hun.

– Det funket ikke. Jeg prøvde igjen og igjen og igjen, men det gikk ikke gjennom. Banken fant ikke brukerkontoen min hos Viaplay.

Bertine Lestøren Bjørøen (23), student

Les også: “Brukte 850 kroner på bøker som ikke var pensum”

Prøvd alt

I nettbanken prøvde Bjørøen en funksjon som skulle avslutte abonnementet for henne. Hun tenkte at det ville få slutt på utbetalingene.

– Det funket ikke. Jeg prøvde igjen og igjen og igjen, men det gikk ikke gjennom. Banken fant ikke brukerkontoen min hos Viaplay, og kunne derfor ikke avslutte abonnementet, sier hun.

Nettsidene til Viaplay hadde ikke noen svar på Bjørøens konkrete problem. Ettersom Bjørøen avsluttet abonnementet høsten 2019, var det ikke mulig for henne å avslutte abonnementet på nytt inne på brukeren hennes. Det sto heller ikke oppgitt kortdetaljer på brukerprofilen, så hun hadde ikke mulighet til å fjerne dette. Hun lette derfor etter kontaktinformasjon til Viaplays kundeservice.

– Jeg fant ingen e-post eller telefonnummer som jeg kunne kontakte. Jeg fikk kun muligheten til å snakke med en robot inne på siden deres, og den henviste meg bare tilbake til kundeservice-siden.

Dyrt: Bertine Lestør Bjørøen måtte betale dyre dommer for en Viaplay-konto hun hadde sagt opp.

Hun fant etterhvert en hjelp- og tilbakemeldingsside på nett, der hun kunne skrive en post og få svar fra Viaplay. Hun skrev detaljert inn problemet sitt, og håpet på hjelp fra Viaplay.

— Jeg fikk til svar at jeg måtte gå inn på kundeservicesiden, men der hadde jeg jo allerede prøvd å få hjelp to ganger før!

Les også: “Opplever karakterpress blant arbeidsgivere: – Snittet bør ikke være avgjørende”

Byttet bankkort

På dette tidspunktet var Bjørøen veldig rådvill om hva hun skulle gjøre. Hun valgte derfor å besøke banken for å be om hjelp.

— Jeg dro ned til banken og ba om hjelp der. De foreslo at det kanskje kunne hjelpe å bytte bankkort, dersom betalingen var knyttet til kortet mitt. Derfor prøvde jeg å bytte kort, men det hjalp heller ikke.

Bjørøen tror årsaken er at Viaplay automatisk går over til nye kort, slik at man skal slippe å manuelt bytte kort inne på brukeren: Viaplay-kontoen er koblet til selve bankkontoen — ikke bankkortet.

Vurderte å anmelde

Det har gått over to år siden Viaplay begynte å trekke penger fra Bjørøens konto. I april 2021 økte også den månedlige summen fra 119 til 129 kroner.

— Nå har det nådd et kokepunkt fra min side. Det er jo ikke så mye penger hver måned, men det blir jo mye til slutt!

— Det virker jo som de utnytter at det er en liten sum, og håper at folk ikke vil legge merke til det, legger hun til.

Siden desember 2019 har Bjørøen blitt trukket til sammen 3452 kroner, hele tiden uten å ha et aktivt Viaplay-abonnement.

— Jeg spurte banken om det var noe mer jeg kunne gjøre, og da anbefalte banken meg å anmelde forholdet til politiet, forteller hun oppgitt.

– Jeg synes det er veldig trist at et så anerkjent selskap som Viaplay ikke er til å stole på.

Bertine Lestøren Bjørøen (23), student

Det har hun foreløpig ikke gjort.

— Jeg synes det er veldig trist at et så anerkjent selskap som Viaplay ikke er til å stole på. Når jeg har fortalt om opplevelsen min, er det mange som har reagert med vantro. Det er litt sjukt.

Uregulert lovområde

Jurist i Forbrukerrådet Amna Haye er tydelig på at det skal være enkelt å si opp en avtale. I en e-post til Universitas skriver hun:

«Utgangspunktet er at det skal være like lett å si opp abonnementsavtalen som det er å inngå avtalen.»

I tillegg reagerer hun på at det er vanskelig å komme til Viaplays kundeservice.

«Kontaktinformasjonen til Kundeservice og support skal være lett tilgjengelig på siden til selskapet. Vi ser på Viaplays sider at du må scrolle ned i bunnen av nettsiden for å finne kontaktinformasjon. Du må først velge noen forhåndsutfylte kategorier, og velger du riktig vil du finne frem til et kontaktskjema. Du må klikke sju-åtte ganger for å finne frem til kontaktskjemaet, og dette er i overkant mange klikk», skriver forbrukerjuristen.

Les også: “Tapte rettssak: Må betale over 61.000 kroner i saksomkostninger”

Viaplay beklager

Etter at Universitas tok kontakt med Viaplay, forteller Bjørøen at hun ble kontaktet av selskapet. Hun forteller at Viaplay la seg flate, og beklaget hendelsen overfor henne. De skal også ha beklaget at det var så vanskelig å få tak i dem på nettsidene.

Ifølge Viaplay skal pengene ha blitt trukket grunnet en tidligere Viaplay-konto Bjørøen har opprettet i 2018, og at det skal ha oppstått en feil der.

— Det er litt rart, fordi det var jo først etter at jeg startet den nye Viaplay-kontoen, med min nåværende mail, at jeg begynte å bli trekt fra Viaplay, sier hun.

Viaplay lovet henne å tilbakebetale pengene med en gang.

— Dette er også noe vi kunne funnet ut av for lenge siden, dersom jeg bare kunne fått kontaktet dem tidligere, legger hun oppgitt til.

-- Jeg trodde jeg ville få alle pengene tilbake, og jeg vet ikke helt hvor 774 kroner kommer fra.

Bertine Lestøren Bjørøen (23), student

Kun fått 774 kroner

Bjørøen har så langt fått 774 kroner tilbake fra Viaplay.

— Jeg er veldig glad for at Viaplay fant ut av det, og at jeg får penger tilbake. Men, jeg synes det er merkelig at jeg bare har fått 774 kroner, sier hun.

— Jeg trodde jeg ville få alle pengene tilbake, og jeg vet ikke helt hvor 774 kroner kommer fra. Jeg har fått seks innbetalinger på 129 kroner, så kanskje jeg bare får tilbakebetalt et halvt år, sier hun spørrende.

Viaplay har ikke ønsket å kommentere saken, men senior PR-manager Fredrik Olimb skriver i en e-post til Universitas:

«Så fort vi hørte om dette tok vår kundeserviceavdeling kontakt og kom fram til en løsning som kunden var tilfreds med, så vi anser saken som avsluttet.»

Viaplay har ikke svart på Universitas' spørsmål om hvorfor Bjørøen kun har fått tilbakebetalt 774 kroner. Viaplay har også blitt fremlagt Bjørøen og forbrukerjurist Hayes kritikk rundt tilgjengeligheten til Viaplays kundeservice. De har ikke kommentert dette.

Les også: “Medisinstudenter savner rettferdig fordeling av vaksiner globalt”

Powered by Labrador CMS