HARDT RAMMET: Konstantin Ellingsberg Helmers (22) sier at koronasitasjonen også påvirker musikkstudenter i arbeidslivet utenfor skoletiden.

Kunststudentenes koronautfordring:

– Det som hemmer kreativitet mest, er eksterne sperrer

Studenter ved kunstskolene i Oslos faglige utvikling rammes hardt av koronaviruset. Pardans og bandøvinger i trange øvingsrom er ikke mulig med én meters avstand.

Det er vanskelig å få samme kvalitet på utdanningen

Tim Almaas, Professor i ballett ved KHiO

– Musikk er i stor grad et fagfelt som krever at man får øvd, spilt og testet ting. Det er ikke sånn at kunst bare lager seg selv – det tar tid. Man må få ting til å fungere i en helhet og teste det foran et publikum.

Det sier tredjeårsstudent på bachelor i musikkpedagogikk ved Norges musikkhøgskole (NMH) Konstantin Ellingsberg Helmers (22). Han forteller til Universitas at smitterestriksjoner og små øvingsrom gjør det vanskelig å utøve musikk slik han pleier.

Les også: Mesterlig masterutstilling

Vanligvis kan øvingsrommene ved NMH reserveres på forhånd, og man kan øve i større grupper både med studenter som studerer ved skolen og med eksterne studenter. Men for at alle smittevernsregler skal overholdes, er det nå verken lov til å ha eksterne musikere på huset eller mulig å booke øvingsrom.

– Bandrommene er litt meningsløse nå siden vi ikke kan være så mange der. Og alt av utstyr som er skolens sitt blir det også problematikk rundt av hygieniske årsaker, for flere skal bruke det over kort tid, sier han.

Virussituasjonen preger også studentene utenom skoletid, forteller Helmers. Mange har nemlig band eller ensembler som spiller konserter på fritiden, som de livnærer seg av. Med publikumsrestriksjoner og hensyn til smittevern er det ingen lett tid å være musiker i.

– Det som hemmer kreativitet mest er eksterne sperrer, sier Helmers.

Med en gang vi ikke er i spill så gjelder énmetersregelen, men når vi er i spill så er det lov med kontakt

Elias Moussaoui Anseth, skuespillerstudent ved Det Multinorske

Må legge om undervisningen

Også på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) byr kravet om én meters avstand på problemer. Professor i klassisk ballett Tim Almaas sier at situasjonen er langt fra optimal, men at de gjør sitt beste for å gi studentene tilstrekkelig læringsutbytte.

– Det er vanskelig å få samme kvalitet på utdanningen, sier Almaas, men presiserer at situasjonen er bedre enn da viruset først brøt ut.

– I våres var alle studentene hjemme og vi hadde ballettklasser på zoom. Vi må bare finne måter å holde igang kroppen på, men det er ikke optimalt. Hvis det blir verre, da må vi gå tilbake til det.

Les også: Hva skjer hvis medstudenten på lesesalen får korona

En sentral del av ballettundervisningen er pardans, som ikke lar seg gjøre på avstand. Almaas sier at han venter på klarsignal fra KHiO på når pardans kan starte opp igjen, men at om det tar for lang tid, så må undervisningen legges om.

– Studentene skal jo få sine poeng og det som ligger i planen, sier han.

Lov med kontakt på scenen

På Det multinorske, en skuespillerutdannelse på Det norske teatret for studenter med familiebakgrunn utenfor Europa, er situasjonen litt annerledes – så lenge man er i karakter på scenen.

UNNTAK: Tredjeårsstudent på bachelorutdanningen i skuespillerfag ved Det multinorske Elias Moussaoui Anseth (21) kan vike fra énmetersregelen når han står på scenen. Foto: Privat.

Tredjeårsstudentene er for tiden i praksis og jobber med produksjonen Bienes historie sammen med de faste skuespillerne ved teatret og dansere fra Nasjonalballetten. Elias Moussaoui Anseth (21) forteller at regelen om avstand opphører når replikkene leses.

– Med en gang vi ikke er i spill så gjelder enmetersregelen, men når vi er i spill så er det lov med kontakt, sier han.

Selv om reglene oppheves på scenen, er det fremdeles strenge tiltak av scenen for å unngå smittespredning.

– Det er veldig strengt. Når du kommer på huset må du vaske og sprite hendene før du går inn i salen, og det samme når du går ut, sier Anseth.

Siden det nå bare er tillatt med 200 mennesker i salen, kommer forestillingene til å livestreames på nettsidene til teatret.

– Tilrettelegger godt

På designutdannelsen ved Arkitekthøyskolen går hverdagen tilnærmet normalt, med unntak av arbeid på verkstedene.

– Det kan ikke være så mange på verkstedene om gangen. Da vi skulle få opplæring var de kun tillatt med ti om gangen, og vi er en klasse på 60. Tilgangen blir ikke like bra, sier førsteårsstudent Tuva Taasen Petersen (21).

POSITIV: – Så langt synes jeg det går ganske greit, sier førsteårsstudent Tuva Taasen Petersen (21) om Arkitekthur- og designhøgskolen i Oslos håndtering av smittevernsvennlig undervisning.

Sett bort fra begrenset antall studenter på verkstedene av gangen, har lærerne lagt opp til at undervisningen i hovedsak foregår ved fysisk oppmøte.

– Lærerne prøver å holde alt så normalt som mulig og alt som kan gjøres fysisk, gjøres fysisk. Men de tilrettelegger også godt for at man kan følge med på Zoom hvis man er syk eller i karantene, sier Petersen og legger til:

– De klarer godt å balansere formidlingen, men så må de jo iblant også styre med Zoom for å få med seg de elevene som følger med hjemmefra.

Les også: Ujevnt om å bryte med trosfellesskap