SMITTE: Dersom en student får påvist korona dagen etter å ha sittet på lesesalen med andre studenter, må alle som har vært på lesesalen den dagen i karantene?

Universiteters virusplan:

Hva skjer hvis medstudenten på lesesalen får korona?

– Det er så mange studenter i Oslo, det hadde vært rart om ingen studenter blir smittet løpet av høsten, sier avtroppende smittevernlege.

Universitetene var blant de første institusjonen som stengte ned i mars, da koronapandemien tok sats i Norge. Nesten et halv år senere har de hatt flere måneder på å planlegge studiestart.

Forrige uke vendte tusenvis at studenter tilbake til universiteter og høyskoler i hovedstaden. Hva skjer om smitte oppstår på campus? Må du i karantene? Stenger hele universitetet ned? Vi tok en prat med den avtroppende smittevernoverlegen i Oslo kommune for å få svar.

Les også: Student koronasmittet på Høyskolen Kristiania

Virus på lesesalen

Dersom en innbygger i Oslo blir smittet, er det bostedsbydelen som har ansvar for vedkommende, opplyser Tore Steen, seniorrådgiver i Helseetaten, til Universitas.

– Men hvis flere i studentmiljøet er smittet kommer Helseetaten inn i bildet. Vi har et koordinerende ansvar hvis det er et utbrudd over flere bydeler. Da vil vi også ta kontakt med universitetene og samarbeide med dem og SiO Helse, sier Steen.

– Dersom en student får påvist korona dagen etter å ha sittet på lesesalen med andre studenter, må alle som har vært på lesesalen den dagen i karantene?

– Det kommer litt an på, svarer han.

– Hvis universitetene har oversikt over studentene som har vært på lesesalen kan de sende ut SMS til dem. I utgangspunktet vil de bes om å være obs på symptomer, ta kontakt for testing dersom slike oppstår. .

Men dersom flere av de som har oppholdt seg på lesesalen viser seg å være smittet kan det hende at alle som var på lesesalen den dagen og i det tidsrommet studenten var der, må i karantene, ifølge Steen.

Det hadde vært rart om ingen studenter blir smittet i løpet av høsten

Tore Steen, seniorrådgiver i Helseetaten

— Ikke usannsynlig

Dersom situasjonen eskalerer og en ny smittebølge oppstår, kan det nok en gang bli aktuelt å stenge ned universitetene. Hvem er det da som har makt til å trykke på den røde knappen?

– Formelt sett kan kommunen, eventuelt smittevernoverlegen, bestemme det, forteller Steen.

– Men hvis det er et større utbrudd vil det alltid diskuteres med Folkehelseinstituttet for å få råd av dem med hensyn til tiltak. Stort sett blir vi enige med dem om hva som bør gjøres.

Steen sier det ikke er usannsynlig om koronasmitte oppstår på universitetene.

– Det er så mange studenter i Oslo. Det hadde vært rart om ingen studenter blir smittet i løpet av høsten. Men jeg håper det blir få og at vi unngår større utbrudd. Hold avstand, og ta kontakt med helsevesenet for testing dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon!

Les også: Et genetisk blikk på rasisme

Nye tiltak

På tampen av februar ble det kjent at smittetilfeller av covid-19 hadde oppstått på Ullevål sykehus. Kort tid etterpå meldte Universitas at det tok et døgn fra smitten ble avdekket, til medisinstudentene som hadde oppholdt seg på samme avdeling ble bedt om å gå i karantene.

Oslomet og Universitetet i Oslo (UiO), de to største studiestedene i hovedstaden, forsikrer nå at de har planene klare for å hindre en reprise av scenarioet.

Til sammen har de i underkant av 50.000 studenter, ifølge Statistisk Sentralbyrås (SSB) oversikt fra 2019. For å ha kontroll på dem må studentene nå blant annet bestille plass og registrere seg dersom de vil bruke lesesalene, og booke grupperom på forhånd.

Tore Steen, seniorrådgiver i Helseetaten

Oppfordrer til å melde fra selv

Og ledelsen vet hvem de skal ringe om smitte oppstår.

– Ved bekreftet smitte er det kommunelegen som iverksetter smittesporing og varsling av nærkontakter som må i karantene. Oslomet har ikke ansvar for smittesporing eller varsling, men vi bistår med nødvendig informasjon og annet som lokale helsemyndigheter måtte ha behov for, skriver Curt Rice, rektor ved Oslomet, i en e-post til Universitas.

Arne Benjaminsen, universitetsdirektør ved UiO, opplyser også at helsetjenesten kommer på banen om studenter får påvist Covid-19. De respektive fakultetene de rammede tilhører skal bistå med smittesporing, tiltak og kommunikasjon med ulike målgrupper.

Rice oppfordrer også studenter og ansatte til å melde fra selv til universitetene om de blir smittet.

– Slik at vi kan ta nødvendige forholdsregler, for eksempel med tanke på renhold og eventuelt nedstenging av lokaler. Dersom en student som bor i Studentsamskipnaden SiOs studentboliger blir smittet, skal også SiO varsles, slik at de kan sette i verk smitteverntiltak, avslutter han.

Les også: Hva har Jesus, blitzere og Greta Thunberg til felles?