SELFIE: Cara Liens “How to overcome loneliness and enjoy your own company”

Mesterlig masterutstilling

Med årets dristige avgangsutstilling går Kunstakademiets masterstudenter en lys fremtid i møte.

Avgangsutstilling 2020

• Kunstnernes hus
  • Står ut 16.august

Masterprosjektene til de nylig uteksaminerte Khio-masterstudentene er nå utstilt på Kunstnernes Hus. Det er en modig og mangfoldig utstilling. Inspirasjonen er hentet fra både nært og fjernt, og alt treffer. Til sammen viser utstillingen en enorm bredde i uttrykksformer, og verkene fungerer forsterkende om hverandre.

Det første som møter deg, er den nærmest hypnotiserende lyden av Emilie De Rohan Birkelands video «View of an interior», som klinger rundt om i lokalet. Det tolv minutter lange verket skildrer på cinematisk vis hvordan vi nysgjerrig titter inn på våre naboer, og dramatiserer deres hverdag gjennom innredningen som kommer til syne bak vindusruten. Opplevelsen av verket blir desto mer spennende takket være lyden, som følger deg og forsterker resten av lokalets følelse.

Jaga Jazzist med nytt album: En pyramide av gnisninger

Uavhengig av om du hater, elsker eller ikke har et særlig forhold til selfier, er det vanskelig å motstride at det har blitt en populær uttrykksform i nyere tid — en uttrykksform ofte forbundet med kvinner. Cara Liens «How to overcome loneliness and enjoy your own company» er en særdeles god kommentar på den uklare grensen mellom samfunnets seksualisering av kvinner og den narsissistiske gleden kvinner kan finne i sitt eget utseende og avbildning. Nakenhet kan være uttrykksfull, men den kan også utnyttes av andre. Det er utvilsomt en makt ved å ta eierskap over egen seksualitet og kropp, og kanskje signaliserer Liens maleri et maktbytte?

NATURTRO FREMSTILLING: “Å tenke som et fjell”, Peter Dean

Ved Peter Deans installasjon «Å tenke som et fjell» blir du møtt med to stoler du aldri har sittet i, og en tv du aldri har sett på før, men likevel er de så kjente. Idet du setter deg i det stødige treverket med det karakteristiske mønstrede stoffet, tas du med ett med opp på fjellet og inn på hytta. Videoen på tv-en er kornete, og fotografens blikk oppleves beundrende og nærmest personlig. Det ser ut som noe du har på din egen kamerarull. Sammen vekker Deans ydmyke formuleringer — både på skjerm og håndskrevet i dagbøker — en naturtro opplevelse av hvordan det er å være i fjellet, samt den respekten for naturen som fjell fremkaller.

Studiestart: Gjer det beste ut av studietida - engasjer deg!

Reisen gjennom utstillingen får deg blant annet til å stille spørsmål til kapitalismens rolle i samfunnet og gir deg et nytt syn på gjenbruk. Som tilskuer er det spennende å oppleve hvordan de ulike verkene bevisstgjør deg på hver sin sak, samtidig som de evner å forsterke hverandre.