UiO brukte 153.000 kroner på hodejegere – ansatte ingen
Universitetet i Oslo hyret rekrutteringsselskapet Amrop Delphi til å ansette en ny kommunikasjonsdirektør. 153.000 kroner og et drøyt halvår senere avlyser universitetet jakten uten ansettelse.
7.650 øl i butikken, 73 års medlemskap av SiO Athletica eller 1093 kilogram mat i løs vekt i en av SiOs kantiner.
Det kunne universitetet fått i stedet for å punge ut til dresskledde konsulenter i Amrop Delphi. 153.000 kroner, eksludert mva., brukte nemlig universitetet på den nå avlyste jakten på en ny kommunikasjonsdirektør.
37 personer søkte på den ledige stillingen da den ble lyst ut i vinter.
Fungerende kommunikasjonsdirektør Stein Roar Fredriksen, som var blant søkerne, fortsetter i stillingen inntil videre. Grunnen: Det nye rektoratet skal få mulighet til å påvirke ansettelsen.
OPPDATERING: UiO ga villedende informasjon om rekrutteringsutgifter
Ordknapp rektor
[Svein Stølen tok over som rektor](4) etter Ole Petter Ottersen 1. august. Han er særdeles ordknapp da Universitas kontakter han mandag. På tirsdag opplyser Stølen at han er opptatt i møter til langt på kveld, og kan ikke kommentere saken.
Hvis de som har søkt begynner å lage bråk, kan universitetet få et omdømmeproblem
Peggy Simcic Brønn, BI-professor
Heidi Bang kommenterer: Dette er Svein Stølens hodepiner
Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe har heller ikke anledning til å kommentere saken tirsdag.
Det er derfor uklart hvorfor den påbegynte prosessen må skrotes for at det nye rektoratet skal kunne påvirke den. Foreløpig er det også uklart hva som skal skje med stillingen, men trolig blir den lyst ut på nytt ved en senere anledning.
Det skiller enorme summer mellom lærestedenes markedsføringsbudsjetter: – Det handler om attraktivitet, og hvor lettsolgt produkt du har, mener PR-ekspert
«Æsj, hva foregår her?»
Omdømmeekspert og BI-professor Peggy Simcic Brønn synes det er merkelig at UiO ikke klarte å finne en kandidat til stillingen.
Brønn viser til to ulike konsekvenser UiOs håndtering kan ha for universitetets omdømme.
– Folk kan si «æsj, hva foregår her?». Eller de kan si: «Okei, de leter etter en med bredere kompetanse enn en vanlig medietype.», forteller eksperten.
Brønn forklarer at kommunikasjonsjobber har blitt mye mer sofistikert de siste årene og at universitetet trenger folk som kan ledelse, ikke bare mediehåndtering.
– Men hvis de som har søkt begynner å lage bråk kan universitetet få et omdømmeproblem, mener Brønn.
Det gjenstår å se, minst én av søkerne er hvert fall svært misfornøyd med hvordan universitetet har løst saken.
Offentlige læresteder bruker store summer på navnevalg: Eksperter er kritiske til pengebruken
– Svært uprofesjonelt
– Det oppleves som svært uprofesjonelt av UiO-ledelsen å sette i gang en så omfattende rekrutteringsprosess, som de så lar renne bort i sanden, sier søkeren til universitetsavisen Uniforum.
Søkeren tviler på at det blir lettere å få nye kandidater ved en eventuell senere utlysning.
– Kommunikasjonsfaglig er det jo krise: Hvem gidder å melde seg til tjeneste igjen med en så uprofesjonell håndtering?
Hvem er disse mystiske kommunikatørene, og hva er de gode for? Én ting er sikkert, kommunikasjonsavdelingen på UiO vil helst ikke snakke om seg selv
Kritisk til hodejegere
Summen universitetet har brukt er ikke veldig høy siden det er en lederrolle, mener førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Høyskolen Kristiania. Han er likevel kritisk til universiteters bruk av hodejegere.
– De visste jo i forkant at det ville komme ny rektor og kunne derfor utsatt ansettelsesprosessen. At de plutselig kommer på det, viser en kommunikasjonsavdeling med for løs tilknytning til helheten. Ansettelse er noe universitetet må kunne, og når de ansetter personen som skal styre universitetets formidling, kan de ikke sette det bort til eksterne konsulenter.
PR er bullshit, mener Karl Fredrik Tangen. Likevel har han vært med på å utvikle et PR-studium for Markedshøyskolen