KNAPP LEDELSE: Jussprofessor Hans Petter Graver ligger godt an, men bør ikke ta seieren på forskudd.

Meningsmåling: Graver leder rektorkampen

I en uvitenskapelig meningsmåling Uniforum har utført peker Hans Petter Graver seg ut som en ørliten favoritt i forkant av rektorvalget ved Universitetet i Oslo.

Rektorduellen ligger an til å bli ulidelig spennende. En meningsmåling Uniforum har utført viser at det nærmest er dødt løp mellom Hans Petter Graver og Svein Stølen.

Hvor mye lit man kan feste til målingen er derimot usikkert. Uniforum har sendt ut en epost til alle studenter og ansatte ved Universitetet i Oslo og bedt dem svare på målingen. Nettavisen understreker at målingen er uvitenskapelig og ikke trenger å gjenspeile virkeligheten.

Studentenes favoritt

Før rektorvalget i 2013 fikk en tilsvarende meningsmåling rett i at det store flertallet ønsket Ole Petter Ottersen som rektor, men i år er det langt jevnere.

Til sammen er meningsmålingen besvart av 537 vitenskapelige ansatte, 375 teknisk-administrative ansatte og 680 studenter.

Av de som har bestemt seg ønsker 52 prosent av de vitenskapelig ansatte Graver som rektor. 66 prosent av studentene som har svart ønsker seg også jussprofessoren som rektor, mens Svein Stølen er favoritt hos de teknisk-administrative ansatte med 61 prosent.

Dette mener kollegene om Hans Petter Graver: - Utadvendt og beskjeden

Og dette mener kollegene om Svein Stølen: -Ekstremt energisk

Ulik stemmevekt

Under valget teller imidlertid de ulike gruppenes stemmer ulikt. Vitenskapelige ansattes stemmer teller 53 prosent, studentenes stemmer teller 25 prosent mens de teknisk-administrative ansattes stemmer teller 22 prosent.

I meningsmålingen har dermed Graver 52,64 prosent av stemmene, mens Stølen har 47,36 prosent. I tillegg til at meningsmålingen er uvitenskapelig må det også presiseres at det er meget små marginer som skiller de to kandidatene.

Leder i valgstyret ved UiO, Knut Heidar, forklarer til Universitas hvorfor stemmene til de ulike stemmegruppene teller ulikt.

– Valgordningen bygger på at universitetet har en spesiell forpliktelse til å ivareta den akademiske friheten, og at de vitenskapelig ansatte er de som i særlig grad kan ivareta denne oppgaven. Det er grunnen til at vitenskapelig ansatte har flertall ved alle valg på universitetet. Valgene er derfor ikke ment å være del av et generelt bedriftsdemokrati.

Slik har rektordebattene vært:

Første runde: Nerver i høyspenn

Andre runde: Endelig litt uenigheter