Hånden i været: Svein Stølen har tilbragt mye tid på universitetet og er lydig nok til å rekke opp hånden for å få ordet.

Slik beskriver kollegaene Svein Stølen: – Ekstremt energisk, interessert og dyktig

Realfagsentusiast, trebarnsfar og rektorkandidat Svein Stølen slår deg som en lavmælt type, men et raskt arkivsøk og prat med kolleger avslører nye, og for mange, ukjente sider.

Kjemiprofessoren har hatt en lang karriere innenfor akademia. Siden han i 1988 avla sin doktorgrad, har han, med få unntak, holdt seg på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Sommeren 2008 brukte han til å forklare sommerfenomener for det norske folk. Dette inkluderer hvordan man skal holde brusen sin kald i sola, hvorfor man blir solbrent og hvordan solbriller fungerer. Og om du lurte på hvorfor popcorn sier «poff», kunne Svein Stølen avsløre at det er fordi gassen inni det tørkede maiskornet utvider seg ved oppvarming og sprekker skallet. Nerdete, men desto mer matnyttig.

Lest denne? Svein Stølens studietid

Eggekoketid-kalkulator

Stølen er ikke bare kjemiprofessor, han har også en fortid som entreprenør. I 2009 lanserte han en eggkoketid-kalkulator. Hvorfor gjøre enkle ting enkle, spurte Stølen og utviklet den matematiske modellen der man må plotte inn høyde over havnivå, omkrets og temperatur på egget. Prosessen med å koke seg et egg kompliseres ytterligere, for vannet må for all del ikke holde 100 grader. Da blir nemlig hviten altfor seig. Løsningen er å varme vannet til 80 grader, for så å sette kjelen inn i en ovn som holder 80 grader, slik at vannet holder seg ideelt temperert gjennom hele kokeprosessen.

Realfagsentusiasten trives tydeligvis godt i rollen som kjemiens Knut Jørgen Røed Ødegaard. I 2011 utga han boken «En cocktail av kjemikalier». Boken er utgitt på Cappelen Damm, og på forlagets egne nettsider skriver de at boken består av «mye morsom kjemi». For hva skjer egentlig når far setter brøddeig, mor skjærer løk og minstemann popper popcorn? Stemmer kjemien? Svein Stølen har de populærvitenskapelige svarene, og han er ikke redd for å gi deg dem. Man må bare betale 349 kroner.

Slik beskriver kollegaene Hans Petter Graver: – Utadvendt og beskjeden på samme tid

Glad i krydrende stunts

-Beskriv Svein Stølen med tre ord.

– Ekstremt energisk, interessert og dyktig. Han er ikke så nerdete som folk kanskje tror, men er veldig opptatt av å formidle kjemifaget til folket. Eggkoketid-kalkulatoren er en morsom greie, sier Chris Erik Mohn. Han har publisert en rekke forskningsartikler med Svein Stølen, men selv om han hadde Stølen som veileder på PhD-avhandlingen, er det ikke denne artikkelen han trekker frem når han skal rose rektorkandidaten.

– Vi var fire stykker som bestemte oss for å skrive en vitenskapelig artikkel på 24 timer. Vi begynte klokka 6 på morgenen, og 22 timer senere sendte vi den inn til et anerkjent vitenskapelig tidsskrift. Det illustrerer hvordan Svein jobber, sier han og legger til:

– Jeg tror han er veldig glad i stunts som kan krydre en forskerhverdag som ofte preges av papirarbeid og «admin».