BEKYMRET: Når jeg er redd for å være den jenta som snakker om dette så har man et problem, sier Veslemøy Aalde Heyerdahl.

Westerdals' studentsamfunn får kvinnerefs

Åtte verv skulle fylles under generalforsamlingen til Westerdals’ Studentsamfunn. Blant valgkomiteens innstilte var det ingen kvinner.

Da Studentsamfunnet til Westerdals Oslo ACT holdt generalforsamling i januar skulle åtte mennesker velges til ulike verv.

Av disse var fire uten innstilling, mens fire menn var innstilt på de resterende plassene. Ingen kvinner var oppført som kandidater til noen av vervene.

En som reagerte på den manglende kjønnsbalansen var Westerdals-student Veslemøy Aalde Heyerdahl. Hun er tillitsvalgt for klassen sin, og var selv til stede under møtet og synes det var merkelig at ingen kvinner var innstilt.

Da valgkomiteen la frem sin liste med foretrukne kandidater tok hun ordet.

– Jeg stilte spørsmål ved prosessen og lurte på om de i det hele tatt hadde oppfordret jenter til å stille, forteller hun.

På grunn av den manglende kjønnsbalansen valgte Heyerdahl å stille til ett av vervene. Selv om hun ble valgt mener hun at det er kritikkverdig at valgkomiteen ikke har hatt fokus på likestilling.

– Som voksne mennesker, og som studentorgan, har man et ansvar for aktivt å motvirke slike tendenser i samfunnet.

Kvinnekveld splitter Blindern-eliten: Det er et lukket mensenparty

Ble ikke prioritert

Valgkomité-leder Tobias Fjeldheim sier at kjønnsbalanse var et tema under prosessen, men at det ikke ble prioritert.

Jeg skjønner ikke hvorfor kjønn skal ha noe å si»

Tobias Fjeldheim, valgkomité-leder

– Ja, vi tenkte på det, men vi ble enige om at vi ikke burde la kjønn ha noe å si. Jeg skjønner ikke hvorfor kjønn skal ha noe å si og hvorfor man har fokus på det i samfunnet, sier Fjeldheim.

– Bør ikke studentsamfunnet gjenspeile studentmassen?

– Det er unge folk i tjueåra som går på Westerdals, og det er unge folk i tjueåra som er jobber i Studentsamfunnet.

Fjeldheim begrunner ubalansen med at det var få kvinnelige søkere.

– Det var bare ett av vervene hvor en kvinne søkte. Vi hadde folk på intervju, og hun var ikke den mest aktuelle kandidaten.

Høyskolen Kristiania i hardt vær: Beskyldes for seksualisert reklame

Vedtekter forsvant

Studentsamfunn-leder Olav Event mener arbeidet med å lage et nytt studentdemokrati etter sammenslåingen av NITH, NISS og Westerdals kan være en del av årsaken til den manglende kjønnsbalansen.

Opprinnelig fantes en vedtekt om at kjønnsbalanse skulle etterstrebes i de ulike delene av organisasjonen.

– Det har vi ikke lenger, men det er ikke det at den ble tatt bort. Vi tok vekk alle vedtektene og laget nye. Og av en eller annen grunn så ble ikke den tatt med videre.

Laget i alle hast

Event tror at vedtektene til det nye Studentsamfunnet bærer preg av å være laget i all hast.

– Det ble satt ned en komité til å jobbe med det, som kanskje ikke visste helt hvordan de skulle gjøre det og som ikke hadde tid nok.

– Så den vedtekten forsvant litt i mengden?

– Ja. Jeg tror det var mer fokus på hovedpunkter om hvordan folk skal velges.

Et forslag for å gjøre noe med kjønnsbalansen er nå planlagt til neste Generalforsamling, forteller Event.

– Kompiskultur

Fjeldheim i valgkomiteen mener at vedtekter om likestilling ikke er veien å gå.

– Jeg syns det er litt feil ting å ha fokus på. En annen ting er at det bare var folk fra ett campus som det ble innstilt på. Det kan være mer relevant enn om man har penis eller vagina, sier komitélederen.

Heyerdahl synes det som jente har vært vanskelig å bryte inn hos gutter som kjenner hverandre godt og som har jobbet mye sammen.

– Jeg har inntrykk av at det finnes kompiskultur, som passer seg dårlig i en sånn setting. Når jeg er redd for å være den jenta som snakker om dette så har man et problem.

En annen kvinne stilte også til valg. Hun ble ikke innstilt, men etter at Heyerdahl tok ordet vant hun overlegent over den andre kandidaten.

– Hvis ikke jeg hadde sagt noe er det mulig at alle vervene ville gått til menn. Likestilling skjer ikke av seg selv, sier hun.

Trond Blindheim snakker ut om Westerdals-oppkjøpet: Vil ikke endre navnet