Studentboliger mangler renhold
Beboere på St. Hanshaugen forteller om rot og dårlig service ved SiO-boliger. Nå krever de at det blir ryddet opp.
– Jeg har sikkert kastet mat for rundt 500 kroner den siste måneden på grunn av et ødelagt kjøleskap som ikke blir fikset, forteller arkeologistudent Kristoffer Pedersen.
Han bor i SiOs studentbolig i Stensberggata på St. Hanshaugen sammen med Eirin Kornelia Østensen, Ole Magnus Westengen og Dionysios Ioannis Anghelopoulos. Beboerne forteller om mange problemer med vedlikehold og rengjøring. De har blant annet rapportert til SiO om skitne fellesarealer, mangel på toalettpapir, vann i kjøleskap og feil i lys og vifter, uten at noe blir gjort.
Vi sender mail og sier ifra, men opplever at vi får veldig sene tilbakemeldinger eller ikke svar i det hele tatt
Eirin Kornelia Østensen
Uten kaldtvann
– Problemene startet allerede da jeg flyttet inn i august. Etter en uke var det ikke papir å oppdrive på kjøkken og toalett, og fordi det ikke er kaldtvann i huset rundt midnatt må jeg på Deli de Luca for å kjøpe vann når jeg er tørst på kvelden, forteller Pedersen, som opplever situasjonen som slitsom og tidkrevende.
Eirin Kornelia Østensen, som er bachelorstudent ved konfliktlinja på Bjørknes Høyskole, har bodd i Stensberggata siden desember. Hun er skuffet over kvaliteten på rengjøringen.
– Vi betaler for en service som skal stå for bytting av toalettpapir og vasking av fellesarealer. Det skal være en totalrengjøring av alle fellesarealer to ganger i året, men det blir ikke gjort godt nok. Det var fortsatt møkkete etter sist rengjøring og vi måtte vaske selv, sier Østensen.
SiO tar ikke studentene seriøst
Kristoffer Pedersen
Lite blir gjort
Både Østensen og Pedersen har sendt klager til SiO og vaktmester på huset, men opplever ikke at situasjonen blir bedre.
– Jeg har ringt og sendt e-post til SiO og vaktmester, og selv om jeg får svar har ingenting blitt gjort. SiO tar ikke studentene på alvor, sier Pedersen.
Østensen er heller ikke imponert over kundeservicen, og etterlyser bedre kommunikasjon og tilbakemelding fra SiO.
– Det er ingen rutine for å sjekke at alt fungerer. Vi må selv gi beskjed, og det kan ta lang tid før SiO svarer. Det er ikke uvanlig at en vask er tett i tre uker før vi får svar. Klagen vi sendte på starten av semesteret, om den defekte viften på kjøkkenet, har vi fremdeles ikke hørt noe om, sier hun.
Fra 2010: Studenter får ikke lenger se hyblene de skal leie, før innflytting: SiO nekter studentene å se hybler
Ønsker avslag i leien
Mangel på kommunikasjon og handling fra SiO gjør bosituasjonen særlig vrien, ifølge Østensen.
– Vi betaler 5400 kroner i måneden, og mener vi burde få det vi betaler for, sier hun.
Kristoffer Pedersen mener de bør få avslag i husleien på grunn av manglene.
– Jeg ønsker først og fremst at manglene skal rettes opp, men ettersom jeg tidligere har etterspurt dette uten å få svar, vil jeg be om avslag i leien, sier han.
Beboere ved Bjerke studenthus var så misfornøyd med standarden på boligene at de vurderte husleieboikott. Vurderer husleieboikott mot SiO
Svar innen 48 timer
Leder av SiO Bolig, Trond Bakke, vil ikke kommentere enkelthendelser, men sier at SiO ønsker å levere en tjeneste uten mangler.
– Mindre feil og mangler skal fikses i løpet av 48 timer. Kompliserte og større mangler krever lenger tid. Det har vært problemer med å levere innen responstiden på 48 timer, spesielt i innflyttingsperioder. Da kan det ta lenger tid enn det som er ambisjonen, sier han.
Bakke synes det er leit at studenter opplever at de ikke får svar fra SiO på henvendelser om mangler i studenthyblene.
– Vi ønsker ikke at det skal være slik. Svar på klager som gjelder selve leieforholdet skal gis innen en uke. Leietaker skal ikke sende meldinger inn i et tomt mørke.
Ingen klagetrend
Bakke mener likevel at studenter som henvender seg til SiO får tilstrekkelig hjelp i de fleste tilfeller.
– Målinger viser at vi normalt løser slike saker med god margin innen 7-dagers fristen.
Han legger til at SiO har hatt vasketjenester på anbud denne sommeren.
– Det kan være én årsak til at noen oppfatter at vasking ikke er etter tidligere standard. Det er noe vi følger opp.