NYSGJERRIG: Eivind Stordal forsøker å se hvordan hybelen han vurderer å leie ser ut.

SiO nekter studentene å se hybler

Studentene får ikke lenger se hyblene de skal leie før innflytting. – Absurd, sier Lars Aasen i leieboerforeningen.

– Man kan ikke be en student skrive under en kontrakt på en leilighet som vedkommende ikke har sett. Det blir absurd. Ingen kjøper vel en bil de ikke har sett, sier Lars Aasen, daglig leder i Leieboerforeningen. Han har lite sans for den nye praksisen til Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).

SiO har nemlig bestemt at de ikke lenger skal låne ut nøkler til studentene før kontrakten er underskrevet.

Låner ikke ut nøkler

– Selv om studenthyblene ser ganske like ut, så er det noe med å stå i rommet og føle om dette er riktig for meg. Jeg skjønner jo at det er mye jobb for SiO å skulle følge hver enkelt student, men det bør jo finnes en måte å løse dette på, sier Eivind Stordal, matematikkstudent ved Universitetet i Oslo (UiO).

Stordal ble tildelt en hybel ved Fagerborg studenthus gjennom Studentsamskipnaden i Oslo (SiO). Men da han stakk innom boligkontoret, fikk han beskjed om at han ikke fikk se hybelen han skulle leie.

Skitne gulv og tyverier

Kapasitetsproblemer er samskipnadens begrunnelse for å ikke vise hyblene.

– Vi har ikke tid til å følge hver enkelt student til hybelen vedkommende vil se på, sier Tom Olstad, direktør for Studentboligene.

Olstad bekrefter at de ikke lenger låner ut nøkler slik at studenter kan få se på leieligheter i de studenthusene som ikke er betjent.

– Det har dessverre vært noen uheldige episoder der gulvene i boligene har blitt skitne, toalettene har blitt brukt og ting har blitt stjålet fra fellesrom. Vi har også et ansvar for at den som faktisk flytter inn i hybelen overtar boligen rengjort og i full stand, sier Olstad.

Skaper konflikt

– Jeg har aldri hørt om en slik praksis før. Dette vil definitivt virke konfliktskapende da leieboer og utleier ikke nødvendigvis har noen felles forståelse av produktet og forventningene. I en eventuell klage vil dette også kunne styrke leietagers rett til å heve leieavtalen, sier advokat i Leieboerforeningen, Per Odvar Pallum.

– Men ulovlig er det ikke, legger han til.

Tom Olstad på sin side ønsker ikke å endre praksisen tilbake, men kan garantere at de vil være ekstra fleksible i forhold til bytte av bolig hvis man er misfornøyd.

– Vi er veldig fleksible i forhold til intern overflytting. Kommer noen tilbake og

sier de ikke trives i boligen, finner vi noe annet i samme kategori dersom vi har

noe ledig, sier Olstad.

Velferdstingsleder Mari Berdal Djupvik lover at de skal gå i dialog med boligdivisjonen for å finne ut om det er noen løsning på problemet.