KOSELIG HAGE? Katrin Førde (t.v) og Eva Kvammen reagerer på at plassen utenfor Bjerke studentby brukes som dumpingplass. Nok av ødelagte TV-er, brukte bleier og plastposer å finne her.

Vurderer husleieboikott mot SiO

Beboere ved Bjerke studenthus er så misfornøyd med standarden på boligene at de nå vurderer husleieboikott.

Dette mangler Bjerke studenthus:

• TV Norge forsvant i august
  • Kabel-TV er ikke inkludert, selv om det står i SiOs leiebetingelser
  • Systemet for søppeltømming fungerer ikke
  • Mye av møblementet og kjøkkeninventaret er ødelagt
  • Tre av husets vaskemaskiner virker ikke
  • Heisen er sporadisk ute av funksjon

– Det er utrolig dårlig av SiO. Det virker som om de ikke gidder å bry seg om at boligene forfaller, sier leder for Leieboerutvalget ved Bjerke studenthus, Katrin Førde.

Flere beboere Universitas har snakket med reagerer kraftig på dårlig standard og det de hevder er kontraktbrudd fra Studentsamskipnaden i Oslos (SiO) side. Blant annet flyter uteområdene over med søppel, møblene detter fra hverandre, heisen stopper ustanselig i trettende etasje, og enkelte TV-kanaler har vært borte siden i vår.

– Vi har prøvd å kontakte SiO gjentatte ganger, men de sier bare at de ikke kan gjøre noe med det. Eller de lover å fikse det og så skjer ingenting, fortviler Førde.

Oppfordrer til boikott

Misnøyen med studentboligene har nå kuliminert i en underskriftskampanje som oppfordrer leieboerne til å boikotte SiO ved å nekte å betale husleie for desember. To A4-sider rakk å bli fylt med navn før vaktmesteren rev ned plakaten i oppgangen.

TAKDRYPP: -- Selv om vannet ikke fungerer inne i leilighetene, drypper det hvertfall nok vann fra taket her ute i gangen, sier Eva Kvammen og Katrin Førde som leier studentbolig hos SiO.

– Det sier litt om den generelle misnøyen med studentboligene. Men om det vil føre til at SiO gjøre noe med det, tviler jeg på. Tidligere erfaring tilsier ikke det, sier medlem i Leieboerutvalget, Eva Kvammen.

Kringsjå først

I september gikk Velferdstinget i Studentparlamentet inn for å bygge nye studentboliger i Pilestredet til en prislapp på over hundre millioner kroner.

– Burde ikke Velferdstinget påvirke SiO-styret til å sørge for oppussing av eksisterende studentboliger før de går inn for å bygge nye?

– Det er et dilemma; vi trenger flere studentboliger og samtidig trenger de eldste boligene oppussing. Vi har valgt å prioritere Kringsjå studentby først, sier leder for Velferdstinget Inge Carlén.

– Men vi oppfordrer likevel studentene på Bjerke studenthus til å ta kontakt med oss, så skal vi se hva vi kan få gjort, sier Carlén.

Ødelagt do

Tom Olstad, direktør for Studentboligene i SiO, mener at Bjerke studenthus ikke er nedprioritert.

– Alle henvendelser om mangler og feil blir registrert, og skal rettes opp innen 48 timer. Men ikke alt lar seg ordne så raskt, sier Olstad.

– Er det godt nok arbeid fra SiOs side at studenter må vente fem dager på å få fikset et ødelagt toalett?

– I perioder er det svært travelt for SiO. Da kan det hende vi ikke klarer å ta unna alt innen tidsfristen, sier Olstad.