Et band uten plan

Litt for hjemmesnekret, og for lite gjennomtenkt.

Foxy

• Hvem: Heartbreak Satellite
  • Selskap: Brilliance Records

Heartbreak Satellite består av Ragnhild Jamtveit (Pom Poko), Tobias Pfeil (Tobi Duchampe, Tuvaband, Natalie Sandtorv) og Håkon Kjenstad (Panda Panda, Magic Mirror, Tuvaband). I presseskrivet står det at prosjektet ble unnfanget på et spenn av ti dager i et lite studio i København. Tanken bak eksisterte egentlig ikke; de hadde ingen plan. De tok med seg synther, mikrofoner og en trommemaskin og lot det stå til. Når et band putter dette i pressemeldingen sin, håper man at det skal låte eksepsjonelt: «Tenk hva de fikk til med så lite!»

Men Heartbreak Satellite leverer et prosjekt som dessverre bærer for stort preg av å ikke være så godt gjennomtenkt. På de åtte sporene får vi servert et virvar av låter som er overalt både i form og uttrykk. På albumets første halvdel virker de som de prøver å finne ut hvor mange synther de kan bombardere lytteren med på en gang. Her er det for mye som skjer på en Flaming Lips-aktig måte, det hele er umelodiøst og støyete. «Are U OK» får en til å føle alt annet enn OK. Tittellåten byr imidlertid på noe mer lavmælt og introspektivt. Her er de inne på noe ganske vakkert. Det er i disse rolige kuttene fra prosjektet at bandet er mest inne på en sound som virker interessant.

Fikk du med deg denne? Idlsjeler og shoppere

Det er lett å trekke paralleller til et band som for eksempel Youth Lagoon når det spriker såpass i både lydbilde og støynivå. Albumets nest siste låt «Føkka Bra» er bare føkka, men de ror det heldigvis litt i land på siste låt, «By The Time You Hear This». Den byr på en emosjonell tyngde som ikke er der på brorparten av albumet.

Les om konserten som rørte Universitas' anmelder: Med følelsene utenpå kroppen

Foxy er et prosjekt som låter for hjemmesnekret og lite gjennomtenkt til at det funker. De kan mye mulig forsvare det med hvordan albumet ble unnfanget, men kanskje de ikke burde sagt noe i det hele tatt? Det finnes spor av gode ideer og vakre øyeblikk, men som helhet kan ikke Foxy reddes.