På grensen mellom humoristisk og eksistensiell:

Godt, men ufullendt: Ifølge Universitas' anmelder lever boken aldri helt opp til mulighetene anslaget gir.

En begivenhetsrik uke

«En begivenhetsrik uke i Glenn Johansens liv» beveger seg i landskapet mellom en humoristisk og eksistensiell roman. Der lykkes den i varierende grad.

Romanen «En begivenhetsrik uke i Glenn Johansens liv» åpner med at vår protagonist, den middelaldrende ingeniøren Glenn, forsøker å henge seg i garasjen, men feiler når røret han har festet tauet i knekker. Dette slående premisset gir boken en unik mulighet til å utforske en rekke spørsmål om kjærlighet, vennskap, arbeid og betingelsene for en meningsfylt hverdag, idet vi følger Glenn videre i uken etter selvmordsforsøket.

Freidig og lett gjennom ungarsk historie: «Ungarn: en fortelling om Europa»

Boken oppfyller sitt potensiale med varierende grad av suksess. Til tider er den tankevekkende, men beskrivelsene av begivenhetene som følger det mislykkede selvmordsforsøket vender seg ofte bort fra de dypere eksistensielle spørsmålene, som med fordel kunne blitt utforsket mer. Istedenfor blir det hovedsakelig servert en rekke smått humoristiske scener fra et ganske streit hverdagsliv på Østlandet anno 2017, som er i overkant detaljrike og ikke fullt så vittige som de kanskje var tenkt å være. Leseren står da ofte i fare for å bli distrahert i å trekke noe større fra boken. Slik faller historien mellom to stoler i sitt forsøk på både å være morsom på en litt sånn søt måte og eksistensiell på en litt sånn dyp måte.

Noen ganger glimter boken til, for eksempel øyeblikket der Glenn forteller en intetanende date om sin visjon av helvete (det involverer båtliv og Kragerø). Her klarer den å være genuint skarp, samtidig som forfatteren lykkes i å ta et tilbakevendende tema og sette det i et nytt lys som gir oss en dypere innsikt i hovedkarakteren. Men dette kommer ganske langt ute i historien, og mot slutten sitter man dermed igjen med følelsen av ikke å ha kommet helt under huden på Glenn Johansen på de foregående sidene, at fortelleren har holdt tilbake.

Fikk du med deg denne? Jeg skal bare bli noe

Alt i alt lever aldri boken helt opp til de mulighetene anslaget gir, og samspillet mellom humor og tanke oppleves sjeldent som tilfredsstillende. Romanen «En begivenhetsrik uke i Glenn Johansens liv» står igjen som et godt, men ufullendt forsøk.