Mobilfri sone: Stipendiat Ståle Wig vil hjelpe studenter med å få bedre konsentrasjon. Han påpeker at «studentene må jo hele tiden kjempe mot alle disse store selskapene som lever av å ta oppmerksomheten vår», så det kan være fint å ha flere med seg på laget.

– Mobilbruk gir deg dårlige karakterer

Hyppige push-varsler gjør studenter ukonsentrerte, og evnen til dyp konsentrasjon svekkes. Sosialantropologen Ståle Wig er bekymret.

Lesesalene rundt om i Oslo er fulle av telefonersom lyser opp i hytt og pine. På PC-skjermene veksles det mellom VG, Onenote og Facebook.

Doktorgradsstipendiat Ståle Wig ved Universitetet i Oslo (UiO), tror teknologien kan være et hinder for å gjøre det bra.

– Varsler på mobilen avbryter tankerekkene til studentene.

Konstante avbrytelser hindrer studenter i få såkalte aha-opplevelser.

– Jeg tror at vi som forsknings- og læreinstitusjon har undervurdert dette problemet. Akademia må våkne opp, sier han.

Han er skeptisk til at universiteter legger til rette for mer nettbruk. Flere professorer lager studiegrupper på Canvas og Facebook. Der linkes det til videoer på Youtube, som er designet for at man skal bli sittende og klikke.

Ekspertens tips: Slik får du A på eksamen

– Kaster bort tiden

En gjennomsnittlig amerikaner sjekker mobilen hvert sjette minutt. Dette kommer fram i en stor undersøkelse gjort på University of Missouri. For at studentene skal oppnå gode resultater, må de legge vekk mobilen.

– De som får middels eller dårlige karakterer jobber ofte mye, men de kaster bort dagene fordi de bruker så mye tid på mobilen, sier Wig.

Hodejegere: Så viktig er karakterer

Wig er ikke den eneste i akademia som jobber mot teknologien. Tor Wallin Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole, henger ut studentene som bruker telefonen i hans forelesninger.

– Jeg blir skuffet når studenter prioriterer telefonen istedenfor å følge med i forelesningen, utdyper Andreassen.

Når en student sjekker telefonen, stopper han forelesningen og påpeker det. Han ønsker å skape en norm om at mobilbruk i forelesninger er dumt og sosialt uakseptabelt.

Han mener at skepsis til mye mobilbruk er en gryende trend. Det virker som flere oppdager at mobilen tar overhånd i undervisningssituasjoner.

Husker du? UiO brukter 150 000 kroner på hodejegere, ansatte ingen

Deep reading

For å få bukt med ukonsentrerte studenter har Wig startet et leseseminar. Han vil skape et rom uten distraksjoner.

Deep reading er et seminar der studentene skal lese en pensumbok i fem timer i strekk, uten å sjekke telefonen, ta notater eller snakke med hverandre.

Dette ble først gjort i Pennsylvania i regi av Justin McDaniel, og det ble en gigantisk suksess.

Dette semesteret startet Ståle Wig og sosialantropologen Nefissa Naguib det første deepreading-kurset på Blindern. Det har de gjort i to sosialantropologi-fag.

Studentene har gitt gode tilbakemeldinger, og Wig håper at det kan bli mer av dette.

– Flere av bibliotekarene på UB har gitt tilbakemelding på at de synes initiativet er spennende, og vurderer å starte opp noe liknende.