Portvokter: Direktør i SiO Mat og Drikke, Steffen Greff, holder kortene tett til brystet. Arkivfoto: Maral Zadeh

SiO skryter av gode tilbakemeldinger, men nekter å vise hvor det kommer fra

SiO Mat og Drikke har gjort kundeundersøkelser som kartlegger studentens meninger om spisestedene. Dette blir Universitas nektet innsyn i.

– Vi får gode tilbakemeldinger på tiltakene for forbedring og vil fortsette med å videreutvikle SiO Mat og Drikke til det beste for både medarbeidere og studenter, uttalte Administrerende direktør i SiO Mat og Drikke Steffen Greff til Universitas i februar.

Har du lest? Tidligere SiO-kokk slakter kantinematen

Skjult scorefordeling

Steffen Greff henviser til en kundeundersøkelse fra november, der 1788 studenter ble spurt om deres tilfredshet med serveringsstedet de bruker mest.

Undersøkelsen viser, ifølge Greff, at 73 prosent av studentene ville anbefalt spisestedet til en medstudent.

– At tre av fire studenter vil anbefale sitt serveringssted synes vi er hyggelig, og vi vil fortsette vårt arbeid med å gjøre denne andelen enda høyere i tiden som kommer, sier Greff.

Likevel nekter SiO å gi Universitas innsyn i undersøkelsen, som også hadde gitt innsikt i forskjellene ved forskjellige SiO-kantinene. Greff forsvarer dette med hensynet til de enkelte ansatte.

Store prisforskjeller: Kaffe på Stortinget: 3 kroner, kaffe på SiO: 18 kroner

Jurist i Norsk Presseforbund, Kristine Foss

Leder i Velferdstinget i Oslo og Akershus, Elisabeth Holien, vil ikke kreve at SiO offentliggjør undersøkelsen.

– Burde ikke studentene ha innsyn i disse tilbakemeldingene når det de som finansierer tilbudet?

– Det er SiO som best vet hvorfor det ikke er mulig å gi dere innsyn, og vi forventer at det er basert på en vurdering gjort til det beste for spisestedet eller de ansatte – og ikke for å tilbakeholde informasjon.

I mars serverte kantinen gourmemat: Nå slakter studentene tilbudet

Krav på innsyn

Jurist i Norsk Presseforbund, Kristine Foss, mener at det er lite tillitsvekkende at direktøren for SiO Mat og Drikke selv går ut og kommenterer at de har fått gode tilbakemeldinger.

– Dette mister verdien sin når man ikke har noe grunnlag for disse resultatene og ingen mulighet til å sjekke om dette faktisk stemmer, forteller hun.

Ifølge henne burde studentene få innsyn i dataene for å kontrollere kvaliteten på mattilbudet.

– Dessverre har man foreløpig ikke et lovfestet krav på innsyn, men vi i presseforbundet mener studentene har et legitimt krav og behov om et innblikk i denne vurderingen. Dette eksempelet bekrefter behovet for at SiO skal underlegges offentlighetsloven.