Før og etter: Til venstre er kantinematen på Seilduken spiseri avbildet før sommeren. Til høyre: den nye kantinematen.

Mars: KHiO-kantinen serverte gourmetmat September: Slaktes av studentene

For et halvt år siden lagde SiO-kantinen ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) de herligste retter andre studenter bare kunne drømme om. Nå rømmer ansatte til Tim Wendelboe.

Da Universitas besøkte Seilduken spiseri på KHiO i vår, var tidligere kjøkkensjef Jerome Vincendeau i gang med å lage ovnsbakte søtpoteter og rødbeter, grønnkålsalat med syltet rødløk og krutonger av gårsdagens brødrester. Studentene hyllet kvaliteten, og fortalte velvillig om hvor mye de brukte den.

Et halvt år senere er situasjonen en helt annen.

– Det er bare rett og slett dårlig. Ikke bare i forhold til før, men generelt, sier Vilde Rolfsen (26), som går førsteåret av en master i grafisk design og illustrasjon.

Det var Rolfsen som tipset Universitas om kvalitetsfallet etter å ha blitt servert en smakløs og grøtete tacopasta med pulled pork forrige uke.

– Jeg er student, jeg er ikke kresen på mat, egentlig. Men dette var ikke godt.

Videre ble hun tilbudt et glass appelsinjuice til 10 kroner. Etter å ha takket nei skimter hun en Firstprice-kartong på kjøkkenet.

– De skulle også ha to kroner for en kopp varmt vann, sier hun.

Alexandra Mertens

Husker du denne? Kantinen hylles for sin gourmetmat

Misnøye blant ansatte

Det er flere på KHiO som er misfornøyde med den nåværende kantinen.

– Det er lite utvalg, lite fresht, sier Alexandra Mertens (39) som jobber i administrasjonen. Hun forteller at salaten gjerne er brun i kantene, og at variasjon og kvalitet har sunket dramatisk.

Kollega Lisa Karlsson (43) er svært enig. De spiser begge der sjeldnere enn tidligere. Det hender de snur i døren. Mertens forteller at det til og med ble servert en vegansk rett med egg tidligere i høst.

Karlsson tester en av dagens varmretter – en vegetarrett, chili sin carne – forhåpentligvis.

– Vel, den er jo kald. Og smaker ikke så mye, sier Karlsson.

Heller ikke kaffen faller i smak lenger.

– Vi kan like gjerne gå til Tim Wendelboes for langt bedre kaffe til nesten samme pris, sier Mertens.

Studenter i sorg

Tidligere kjøkkensjef Jerome Vincendeau får mye av æren for vårens suksesshistorie.

– Jerome var kantinen, sier masterstudent Alexander Slotten (26).

Han peker mot en tom bilderamme ved inngangen der vårens Universitas-artikkel pleide å pryde veggen.

– Ser dere den? Vi kaller det konseptkunst. De har fjernet bevisene, men det er blitt et symbol. Nå sørger vi litt.

Tomt: Her hang Universitas-oppslaget fra i våres. Det er nå tatt ned. Studentene kaller den tomme rammen for konseptkunst.

Også Vilde Rolfsen deler entusiasmen for den tidligere kjøkkensjefen.

– Jeg elsket Jerome, sier Rolfsen. Da han styrte kjøkkenet kjøpte hun mat der stort sett hver dag hun var på skolen. Nå boikotter hun hele kantinen.

Videre forsikrer hun oss om at det ikke bare er kontrasten til tidligere som får studenter til å reagere – hun har seks nye KHiO-studenter i klassen, hvorav samtlige foretrekker å ta med niste hjemmefra.

Jobber på Frederikkes

Av uvisse årsaker jobber Vincendeau nå på kjøkkenet til Frederikke-kantinen ved Universitetet i Oslo.

I Universitas-intervjuet gikk den tidligere gourmetkokken knallhardt ut mot arbeidsgiveren sin fordi han ble tvunget til å følge SiOs Youfood-konsept. I tillegg slaktet han nivået på andre SiO-kantiner.

– Studentene burde streike! Man kan ikke selge sånn mat til studenter. Og for 145 kroner kiloen! Det går ikke an, sa han da.

Vincendeau var ikke tilgjengelig for kommentar da saken gikk i trykken tirsdag kveld.

Allmøte

Direktør ved KHiO, Annemarie Bechmann Hansen, forteller til Universitas at de mottok en klage under allmøtet forrige uke. Etter at SiO ble gjort oppmerksom på klagen tok de kontakt med høtskolen for å avtale et møte.

Steffen Greff, direktør i SiO Mat og Drikke, skriver i en e-post at møtet vil bli avholdt onsdag denne uken for å få direkte tilbakemelding på serveringstilbudet.

– Nå skal vi se hvordan vi kan sørge for å imøtekomme klagen, og sørge for at gjestene våre er fornøyde med tilbudet også i tiden som kommer, skriver han i en e-post.

Greff ønsker ikke svare på spørsmål angående Vincendeau.

– Spørsmål som omhandler enkeltpersoner som er ansatt hos oss, ønsker vi prinsipielt ikke å kommentere i media.