Studentenes rektordebatt?: Eller studentpolitikernes? Foto: Skjermdump

Student(politiker)enes rektordebatt

38 personer skal på «Studentenes rektordebatt», ifølge Facebook-arrangementet. Kun 10 av dem ser ut til å være «vanlige» studenter.

I morgen arrangeres det en debatt mellom de to rektorkandidatene Hans Petter Graver og Svein Stølen i studentenes storstue, Chateau Neuf. Debatten arrangeres av blant andre Kulturutvalget og Studentparlamentet ved UiO.

I beskrivelsen av arrangementet på Facebook og Chateau Neufs hjemmesider kommer det tydelig frem at dette er studentenes rektordebatt. Det inviteres blant annet til å grille kandidatene, for å finne ut hvilke saker de vil prioritere som rektorer.

Debatten virker med andre ord som det perfekte arrangementet for studenter som ikke har fulgt så godt med i valget frem til nå. En skulle også tro at de 27 000 UiO-studentene var interessert i hvem som ender opp som rektor. Den gang ei.

Tallenes tale

Av de 38 personene som i skrivende stund har meldt at de skal delta på arrangementet finner man følgende:

Rektorkandidat Svein Stølen og Jan Frich, Hans Petter Gravers viserektorkandidat

Fire tilknyttet Kulturutvalget, arrangørene av debatten

Fem ansatte ved Universitetet i Oslo

To journalister i Universitas og Khronos sjefsredaktør Tove Lie

12 nåværende og tidligere studentpolitikere

De resterende 10 som har trykket deltar er tilsynelatende «vanlige» studenter. I tillegg er det 145 personer som har meldt seg som interesserte.

– Vanskelig å si hvorfor

Leder for Studentparlamentet, Hans Christian Paulsen, kan ikke slå fast hvorfor engasjementet er så lavt.

– Hadde det vært et enkelt svar på hvorfor studentene virker uinteresserte ville vi kunnet øke oppslutning på både rektorvalg og studentparlamentsvalg liker jeg å tro, sier han.

Paulsen tror imidlertid ikke det er promoteringen av arrangementet som har sviktet.

– Vi har samarbeidet med kulturutvalget for å nå ut til flere enn de som er interesserte i studentpolitikk. Jeg synes arrangementet har blitt godt promotert.

Han håper også at det dukker opp flere enn de 38 som har trykket deltar på arrangementet.

– Nå har jo rektorvalget åpnet. Jeg håper det gjør at folk anser debatten som et arrangement som kan være med på å gi et godt grunnlag til å bestemme seg for hvem man vil stemme på.

Rektorvalget har startet

Oppdater deg på den spennende duellen med disse sakene:

Den første debatten: Like få skillelinjer som mellom Høyre og Arbeiderpartiet

Den andre debatten: Endelig var kandidatene litt uenige

Den tredje debatten: Denne kvinnen stjal showet

Derfor vil Hans Petter Graver bli rektor: -Dette er en unik mulighet

Derfor vil Svein Stølen bli rektor: -Jeg har evnen til å handle

Graver leder såvidt på meningsmåling, men Stølen kan skryte over denne listen med støttespillere(12)

Slik var kandidatenes studietid: Stølen leste pensum til alle døgnets tider og Graver var raddis(8)

Kollegenes dom: Graver er både utadvendt og beskjeden mens Stølen er interessert og energisk(13)