Bartenderutvalget ved BI legges ned etter Universitas-avsløring

Etter Universitas' avsløring om seksualiserte jobbintervjuer velger Studentforeningen ved BI å legge ned bartenderutvalget.

Styret i Studentforeningen ved BI Oslo (SBIO) valgte på et styremøte tirsdag kveld å legge ned bartenderutvalget.

– Styremøtet i SBIO avdekket graverende informasjon om uakseptabel praksis under intervjurundene med potensielle medlemmer til bartenderutvalget til Studentforeningen (BUFF). Ukulturen har dessverre pågått over flere år, skriver informasjonsansvarlig Henny S. Pettersen i SBIO.

Dette er saken: Bartenderutvalg ba jobbsøkere strippe med bind for øynene

Styret i SBIO anbefalte derfor å legge ned utvalget. En enstemmig SBIO-ledelse avgjorde å følge styrets anbefaling.

– Informasjonen som har kommet fram er på ingen måte forenelig med SBIOs verdier. Vi skal være en åpen, engasjerende og inkluderende organisasjon. Denne adferden strider mot alt vi ønsker å være og er totalt uakseptabelt, sier SBIO-leder Cristobal Pohle Vazquez i pressemeldingen.

Ledelsen i SBIO har besluttet å opprette en varslingsfunksjon. Dette for å kunne gi studentene enklere tilgang til å varsle om mulig uønsket atferd.

Fikk du med deg? BI-ledelsen ble varslet om de seksualiserte intervjuene allerede i 2007

Har du tips i saken? Ta kontakt med oss på tips@universitas.no