Studentforening på BI: Ba jobbsøkere strippe med bind for øynene

En student forteller at han ble bedt om å simulere oralsex da han ble intervjuet av BIs bartenderutvalg.

Dette er BUFF:

• Bartendernes utvalg for fuktige forlystelser (BUFF) er utvalget til BIs studentforening SBIO.
  • Utvalget består av over 80 bartendere og DJer, som sammen driver studentbaren Kroa, studenttorsdag på Lawo.
  • Utvalget har opptak av nye medlemmer hvert semester.

Flere uavhengige kilder Universitas har vært i kontakt med forteller at de ble bedt om kle av seg på jobbintervju for å være med i BUFF, bartenderutvalget til Studentforeningen ved BI i Oslo (SBIO).

Én av dem, en student som ønsker å være anonym, forteller at intervjuet som fant sted på utestedet Lawo startet normalt. Etter 20 minutter tok det imidlertid en helt uventet vending.

Studenten skal ha fått bind for øynene og ble ført ned tre etasjer. Han forteller at sterke lys ble rettet mot ansiktet hans. Han sto alene på en scene og visste hverken hvem eller hvor mange som så på, forteller han.

– De sa at jeg kunne si nei, men de understreket at de ikke ønsket at jeg skulle gjøre det. De hadde mange søkere og ville ikke ansette kjedelige folk, sier studenten.

Intervjuerne skal ha satt på høy teknomusikk, og ha bedt studenten simulere å suge en «kuk». Deretter to «kuker».

– Med jevne mellomrom sprutet noen vann i ryggen på meg. Når det skjedde, skulle jeg stønne som om jeg fikk en pikk i rompa.

Han forteller også at han ble bedt om å mime at han fikk en sædsprut i ansiktet.

– De ville også at jeg skulle strippe av meg klærne mens jeg danset forførende.

Amerikanske tilstander

Universitas har kontaktet flere ti-talls medlemmer av BUFF på Facebook. Ingen ønsket å fortelle noe om innholdet i intervjuene. Ett medlem svarte at «dette ønsker jeg å holde hemmelig», et annet svarte «dette har jeg ikke lov til å snakke om».

Studenten selv forteller at han ikke tok noen skade av opplevelsen.

– Jeg hadde ikke gjort noe jeg ikke var villig til å gjøre, sier han.

Når det skjedde, skulle jeg stønne som om jeg fikk en pikk i rompa.

Anonym student

Han synes likevel de de kunne informert om det på forhånd. Da hadde han sluppet å stille uforberedt.

– Det minnet meg om College-foreningene i USA, sier studenten.

Benekter påstandene

Universitas har i flere dager forsøkt å få et intervju med Helena Møller-Nordbye, lederen i BUFF. Hun vil ikke ta intervjuet på telefon, men sendte oss en e-post etter mange dagers purring.

«BUFF er en åpen og inkluderende stab i SBIO. De gitte påstandene er noe vi absolutt ikke står for, men det er innarbeidet en praksis over flere år som vi nå jobber med å endre. Våre inntak av medlemmer baseres på hvem som virker hardtarbeidende og mest interessert i å jobbe frivillig som bartender eller DJ. Vi tar disse påstandene på alvor, og vil sørge for å få en oppklaring i dette. Derfor skal vi fremover samarbeide tett med SBIO for at medlemmene og med-studentene har gode assosiasjoner med BUFF.»

Dagen etter sender Møller-Nordbye oss en ny e-post. Nå karakteriserer hun påstandene som rykter som BUFF ikke ønsker å assosieres med.

– Påstandene om nakenhet og å simulere sex er ikke sanne. Vi har et seriøst intervju og et litt mindre seriøst intervju. I det andre intervjuet får intervjudeltakerne muligheten til å vise om de er kvalifisert til å jobbe som bartender eller DJ. Dette er innarbeidet praksis over flere år, skriver hun.

Universitas har forsøkt å få Møller-Nordbye til å utdype hva hun mener skjer på det mindre seriøse intervjuet. Dette har hun ikke svart på.

– Ber om redgjørelse

Etter at Universitas tok kontakt med BIs kommunikasjonsavdeling, har skolen tatt opp de påståtte forholdene med SBIO og krever nå at alle kortene skal på bordet.

– Vi tar avstand fra all adferd som kan fremstå som støtende for våre studenter, sier kommunikasjonssjef Ole Petter Syrrist-Leite. BI har tatt denne henvendelsen videre med SBIO og bedt om en redegjørelse av den påståtte hendelsen, sier han.

Også SBIO tar sterk avstand fra de påståtte hendelsene rundt BUFFs opptaksprosess.

– Tingene som nevnes er overhodet ikke noe SBIO står for. Det er totalt uakseptabelt. Dersom det er sannhet i disse forholdene, vil vi sørge for en øyeblikkelig stans i praksisen.

Oppdatering: Bartenderutvalg ved BI legges ned etter Universitas-avsløring

Har du tips i saken? Ta kontakt med oss på tips@universitas.no

universitas@universitas.no