BI-ledelsen ble varslet om seksualiserte jobbintervjuer

Student varslet ledelsen til Handelshøyskolen BI om BUFFs seksualiserte intervjuer allerede i 2007. Likevel grep ingen inn og stoppet praksisen.

«Her er det vi som bestemmer! Du gjør som du blir fortalt!»

Det skal en mann ha ropt til «Marianne» da hun var på intervju hos BI-studentenes bartenderutvalg (BUFF) i 2007.

[I forrige uke skrev Universitas at BI-studenter på jobbintervju hos BUFF ble bedt om å strippe med bind for øynene.](1) I ettertid har en rekke personer, som har vært på intervju hos BUFF de siste ni årene, tatt kontakt med Universitas og fortalt om lignende opplevelser.

Måtte ta straffeshot

Marianne er én av dem. Hun er nå i starten av 30-årene og er for lengst ferdig med BI. Intervjuet i BUFF sitter likevel sterkt i minnet.

– Jeg fikk bind for øynene og ble snurret rundt flere ganger. De førte meg inn i et rom med sterke lyskastere rett i ansiktet mitt. Jeg kunne ikke se forbi lysene, men jeg hørte at det var folk der, sier hun.

Ved siden av Marianne sto det et bord med shotglass. Ifølge henne ble hun bedt om å styrte shotsene og da hun nektet fortsatte de å kommandere henne. Til slutt valgte hun å gjøre som de befalte.

– Resten av intervjuet besto av seksualiserte og ubehagelige spørsmål stilt på en autoritær og krenkende måte, forteller hun.

Fikk du med deg? Bartenderutvalget ved BI legges ned etter Universitas-avsløring

Varslet ledelsen

Marianne syntes hendelsen var svært ubehagelig og endte opp med å varsle ledelsen på Handelshøyskolen BI og BIs studentforening (SBIO) om hva som foregikk på opptaksintervjuet.

I et brev datert 2007 skriver BIs daværende informasjonssjef: «Styret (i Studentenes Hus), gjennom daglig leder ved Studentenes Hus, vil foreta de nødvendige grep for at opptak til nytt bar-crew i fremtiden ikke er av en slik karakter at noen føler seg urettmessig behandlet.»

Likevel har bartenderutvalgets intervjupraksis pågått helt frem til i dag.

Legger ansvaret på SBIO

I styret til Studentenes Hus var både ledelsen i BI og SBIO representert.

BI ønsker ikke å svare på om de tar noe ansvar for at BUFFs intervjupraksis ikke har blitt stoppet. De vil heller ikke kommentere hvilke tiltak som har blitt iverksatt for å stoppe praksisen.

Ingen i BIs ledelse vil stille opp til intervju, men BIs kommunikasjonssjef Ole Petter Syrrist-Leite skriver følgende i en e-post:

– Handelshøyskolen BI er opptatt av at alle studenter som ønsker å engasjere seg i studentforeningen skal bli møtt på en profesjonell og inkluderende måte. BI tar avstand fra all adferd som kan fremstå som støtende for våre studenter.

Samtidig understreker han at det er SBIO har ansvaret for det som skjer i regi av studentutvalgene.

– SBIO er et selvstendig organ, som også er ansvarlig for egen drift, samt håndtering av uønskede hendelser.

Ønsker ikke å kommentere

Styreleder Espen Haugen for SBIO sier at de tar avstand fra slik praksis, og at de undersøker saken med utvalgene sine.

Haugen sier at SBIO tar saken på alvor, men at han ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.

I forrige uke nektet BUFF til Universitas for at deres intervjuer er seksualiserte. De ønsker ikke å kommentere de nye opplysningene i saken.

Krenkende adferd

Flere personer som har vært med på opptaket til BUFF de siste årene reagerer sterkt på hvordan de ble behandlet. Christopher Knut Soltvedt (34) søkte om å være med i BUFF to år etter Marianne. Han forteller at lite hadde endret seg da han skulle på intervju i 2009.

– Jeg satt på et rom og ventet på å starte den andre delen av intervjuet, da det kom en fyr med masse kanel i ansiktet ut av intervjurommet. Han fortalte meg at han var blitt bedt om å simulere sex med et tre mens han hadde en banan i munnen.

Det fikk ham til å forlate intervjuprosessen.

– Forstå meg rett, jeg har ikke noe problem med å drite meg ut. Det er en del av studietida. Det som ikke er greit er å presse andre til å nedverdige seg selv på en scene, alene, foran fremmede mennesker du ikke engang får se ansiktene på. Det er krenkende, sier han.

Soltvedt hadde bred erfaring fra utelivsbransjen, både som bartender og gjennom å ha drevet sin egen bar. Likevel ble han ikke valgt ut til å være med i utvalget, fordi han ikke ønsket å delta på den andre delen av intervjuet.

Universitas har også vært i kontakt med en kvinnelig BI-student som søkte som bartender for tre år siden. Hun forteller at hun fikk bind for øynene og ble ført opp på en scene.

– De startet med å stille kleine spørsmål før det ble drøyere og drøyere. De ba meg vise hvordan jeg rir en gutt, noe jeg nektet. Alt var veldig ubehagelig og det var kjipt å gå på skolen i ettertid uten å vite hvem som hadde sett meg på intervjuet, sier hun.

Har du tips i saken? Ta kontakt med oss på tips@universitas.no