Øyafestivalen 2018: boy pablo

GIRET: Både Pablo, bandet og publikum var i skyene under boy pablos fest av en konsert.

En fryd å se på

Landets nye indieprinser sørget for at festen ble sparket i gang klokken fire på dagen.

ENDA MER GIRET: Kvintetten fikk antakelig en bråte nye fans i løpet av de tre kvarterene, tipper Universitas' anmelder.

Det er liten tvil om hvem som er dagens største hype. Lenge før Young Dreams gjør seg ferdig på Amfiet, trekker folk bort til Vindfruen ved siden av for å oppleve en annen bergensk indiekvintett: boy pablo, frontet av 19 år gamle Nicolas Pablo Muñez. Det blir tidlig klart hvorfor – når den shortskledde guttegjengen kommer på, sparker de i gang en fest uten like klokken fire på ettermiddagen.

Drømmende, mystisk elektronika på Øyafestivalen: – På grensa til hypnotiserende

«Eg e sliten og vi har bare spilt tre sangar», ler vokalist Nicolas og ser seg rundt. Det er ikke rart - både Muñez og festivalens mest teatralske keyboardist fyker rundt som propeller på scenen og leker seg ustoppelig. De har karisma i bøtter og spann, og drar med seg hele publikum lett som en plett. Når bandet tilsynelatende ut av ingenting plutselig covrer Beat It, keyboardist Eirik hopper inn i Muñez' scenespot og kjører på med moonwalk, skriker Bik Bok-jentegjengen lengre borte så høyt at tinnitusen lurer rundt hjørnet.

Men det er ikke bare sceneshowet som holder stand. Det er ingenting å utsette på det musikalske nivået, heller: gjengen er forbløffende samspilte, med en dynamikk dem i mellom som er en fryd både å se og høre på. Midt i settet tar de det litt ned, noe som er nødvendig for å gi både dem selv og publikum en pustepause. Så kommer «Losing You», deres (så langt) største hit, og femmergjengen er igjen på topp. Det er umulig å si hvem som koser seg mest: de på eller foran scenen.

Fikk du med deg denne? – Få med jenter i den moshpiten!

boy pablo har allerede en utsolgt USA-turné i baklommen, og reise til både Asia og rundt om i Europa nå i høst - mens hjemlandet selv er litt treigere på avtrekkeren. Det har forhåpentligvis endret seg etter disse førti minuttene. Norge har fått fem nye indieprinser.