
NTNU reklamerte for UiO-studenter: – Lumpent gjort
Challenge yourself, det er budskapet fra NTNU til UiO-studentene på Blinderns hovedfartsåre.
På Blinderns T-banestasjon kunne man i morgentimene på mandag se flere studenter peke opp i luften. En stor reklameplakat hadde dukket opp i løpet av natten, og pryder nå broen over skinnene. Plakaten i seg selv skapte ikke så mye oppsikt, men enkelt reagerte på hvem avsenderen var.
– Et lite stikk til Universitetet i Oslo (UiO) der, ja, sier en av de ventende studentene.
Norges teknisk-naturvitenskapelige Universitet (NTNU) ønsker at studentene skal utfordre seg selv, at det gjøres så nært Blindern vekker reaksjoner.
Les også: UiO brukte over 500.000 på Arendalsuka
– Jeg syns det er lumpent gjort av NTNU, og det er nok det som er tanken bak. Likevel tror jeg ikke samtlige studenter ved UiO kaster seg på første tog mot Trondheim, sier Jostein som venter på å dra til sentrum.
– De kaster pengene ut av vinduet, tror jeg. Men de har kanskje mye penger der oppe i Trondheim, spør han retorisk.
– Ingen baktanker
– Det er jeg som har styrt dette, sier prorektor for forskning og formidling ved NTNU, Bjarne Foss.
Han mener det er viktig for NTNU å også være synlige i Oslo slik at de kan gjøre potensielle søkere interessert.
– UiO er i Oslo, Oslomet er i Oslo, BI er i Oslo, alle er i Oslo. Oslo er et senter i Norge, og derfor trenger vi å være synlige i Oslo også, sier han.
Snart forventer Foss at de har reklamer blant annet utenfor både Stortinget og på flyplassen. Foreløpig er dette bare en liten del av den store planen.
– Denne kampanjen skal gå over tid, og den skal kobles til sosiale medier.
Reklamen stiller spørsmål ved en del etablerte sannheter, mener prorektoren.
– Dere har altså skrevet «Challenge yourself» med NTNU-logoen på en T-baneholdeplass som hovedsakelig brukes av Blindern-studenter. Er dette et sleivspark til UiO?
– Her er det absolutt ingen baktanker. Vi har alt mulig fra Challenge everything, Challenge yourself, Challenge genetics, Challenge democracy, Challenge language. Poenget er å utfordre publikum til å tenke.
Rektor mot rektor: Gravalvor, prestasjonspress og fullt show
– Jeg ble litt overrasket
Rektor ved UiO, Svein Stølen, mener at NTNU har god grunn til å ville reklamere overfor UiO-studenter.
– Vi har Norges beste studenter, og forstår godt at både NTNU og alle andre universiteter i Norge vil ha tak i dem, sier han, og bedyrer at UiO har et godt samarbeid med NTNU.
Rektoren mener imidlertid at timingen kom noe overraskende på ham.
– Vi feirer årsfest og UiOs 207-årsdag i dag, og ble jo litt overrasket over at NTNUs hilsen på dagen var dette banneret, sier han til Universitas.
– Burde slå igjen med samme mynt
Tilbake på holdeplassen står studentene lett undrende. Ingen av dem er på vei til Oslo S for å sette seg på første tog til Trondheim.
– Jeg tror det er veldig sunt at universitetene konkurrerer litt, sier student Camilla.
Studentene som står rundt henne sier seg enig i markedsliberalismens tankegang før de sniker seg unna Universitas’ utsendte og inn på banen mot sentrum.
– Nå håper jeg UiO slår tilbake med en stor reklameplakat på NTNU også, sier medstudent Gard.
– Markedsavdelingen i UiO burde skjerpe seg, roper en siste.
Les også: Influencernes inntog