Frode Kristian Hansen er årets foreleser ved UiO
Prisvinneren jobber konstant med å forbedre kurset sitt.
– Frode Kristian Hansen gjør et vanskelig emne overkommelig og gøy. Det er slike forelesere vi ønsker ved UiO, heter det i begrunnelsen til utdelingskomiteen av den årlige prisen til Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.
Komiteen begrunner tildelingen med at professoren tar i bruk revolusjonerende vurderingsformer, lytter til studentene og tar undervisning på alvor.
Astrofysikeren underviser i emnet AST1100 – Innføring i Astrofysikk hver høst ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.
– Hvordan føles det å vinne undervisningsprisen?
– Det er kjempeflott! Det er veldig hyggelig å bli satt pris på, sier professor Hansen til Universitas.
Han mener undervisning er minst like viktig som forskning.
– Noe av det viktigste vi gjør er å få studenter interessert i faget. Det er studenter som skal ut i samfunnet å gjøre nytte for seg. Så er det jo veldig gøy også!
Fjorårets vinner: – Jeg jobber mer enn jeg må, men ikke mer enn jeg vil
Inviterer til middag
Utdelingskomiteen skriver i sin begrunnelse at Hansen gir det lille ekstra.
– Han tar med studentene utenom ordinær arbeidstid for å se på stjerner, planeter og galakser. For forelesning og gruppetimer er ikke alt, og det vet Frode, skriver komiteen.
Astrofysikeren roses for å ta imot tilbakemeldinger og kritikk med et takk.
– Han arrangerer til og med middager for de som ønsker etter semesteret er over for å samle tanker og ideer til hvordan det kan gjøres bedre neste gang, heter det i begrunnelsen.
Tidligere vinner: – Du sovner garantert ikke i mine forelesninger
Prosjektoppgave
I emnet hans får studentene et prosjektarbeid om å lande en romsonde på en fremmed planet. De må blant annet lage en rakettmotor, beregne banene til andre planeter i solsystemet og ta hensyn til atmosfæren til den fremmede planeten.
Samtidig er prosjektet valgfritt for studentene.
– Dersom du liker programmering kan du være med på prosjektet, men dersom du foretrekker tradisjonell oppgaveløsning, kan du gjøre det i stedet, sier professoren.
Hansen forteller at undervisningen tar mye av tiden hans, opp imot 100 prosent i høstsemestrene. Vårsemestrene brukes til forskning.
Professoren har forelest i det samme emnet i ti år og har utviklet det underveis i tett dialog med studenter. Tidligere studenter jobber gjennom sommeren for å gjøre emnet enda bedre til studentene som kommer etter dem.
– Det er et helt annet kurs i dag enn da det startet, sier Hansen.
Leste du? Foreleser inspirerte en egen fakultetsrap