UiO fjerner reklamebukker fra Frederikke:– Dette er en hevnaksjon
Etter januars brasilianske voksefurore innfører UiO nye regler for reklamering. Reaksjonene er sterke blant leietakerne.
I forrige uke tikket et notat fra Universitetet i Oslo inn på e-postkontoene til leietakerne i Frederikkebygningen. Der ble de opplyst om nye «midlertidige regler», og fikk streng beskjed om at reklamebukker som står ute i gangene har blitt fjernet.
Ifølge notatet har de fleste av leietakerne reagert på fjerningen. Grunnen til de nye reglene er visstnok «av hensyn til fremkommeligheten på campus».
Ble nektet å reklamere for «brazilian wax»: Dette er voksesaken
Kan ikke «reklamere»...
De nye reglene kommer etter at Wax on Wax off i januar var i en bitter konflikt med universitetet, fordi de ikke fikk sette ut sin reklamebukk for brasiliansk voks. Den gang mente Frode Martin Johnsen at UiO stakk kjepper i hjulene til voksesalongen.
Innstrammingen av reglene som kom forrige uke får Johnsen nok en gang til å tenne på alle plugger.
– Det lyser gjennom at det er en hevnaksjon. Det er en gjeng som gjemmer seg bak regler de plutselig lager. De vet ikke hva de driver med, for dette er ikke til studentenes beste. Du må bare riste på hodet, sier Johnsen.
Kommentar: Voks meg, for faen!
...men kan «informere»
UiOs forklaring for tiltaket er å unngå uhell ved at reklamebukkene kommer i veien.
I de nye reglene blir det spesifisert at UiO skal ha et reklamefritt campus, men at «SiO kan reklamere for varer og tjenester ved sine spisesteder og andre tjenestetilbud».
Til Universitas forteller derimot kommunikasjonsrådgiver Elisabeth H. Todal i Eiendomsavdelingen ved UiO at dette var en «trykkfeil» og at de ikke vil forskjellsbehandle leietakerne.
– Reglementet sier at SiO har lov til å sette opp materiell flere steder, fordi de er tilstede flere steder. Men reglene er de samme for alle leietakere, sier hun.
Det står i reglene at leietakerne ikke får reklamere, og at de heller kan «informere». Samtidig må de nå søke om å få lov til å informere om tilbudene sine. Kommunikasjonsrådgiveren spesifiserer at det er en forskjell på reklamering og informering.
– For at studentene skal være informert om tilbudene som finnes på campus, har leietakerne lov til å informere om produkt- og tjenestetilbud. Alle leietakere er forpliktet til å søke før de setter opp informasjonsmateriell, sier hun.
Hva er forskjellen?
– Hva er det egentlig som kvalifiserer som informasjon og ikke reklamemateriell?
– Budskapet skal være informativt og det skal være ryddig og profesjonelt fremstilt. Om det er informativt eller reklame vurderes i hvert enkelt tilfelle. Hvis en leietaker setter opp materiell uten å ha søkt først, vil det bli fjernet, sier Todal.
Todal ville ikke kommentere utsagnene til leietakerne.
Flere er frustrerte
Da universitetet nektet Wax on Wax off å bruke sin gatebukk hadde flere andre leietakere bukker ute. Johnsen tror at regelendringen også er et forsøk på å forskjønne situasjonen for universitetet.
De prøver bare å redde ansikt»
Frode Martin Johnsen, konsulent i Wax On Wax Off
– De prøver bare å redde ansikt. De ble litt tråkket på sist gang de ble tatt i forskjellsbehandling, så de prøver nå å bruke all sin makt for å få det til å se bedre ut, sier han.
Omar Didriksson, daglig leder i Kan Frisør, er også kritisk til de nye reglene.
– Vi har nå fått beskjed om at vi ikke kan bruke det. Vi føler at vi må kunne si fra om tilbud og hvem vi er, sier Didriksson.
Flere ansatte i blant annet SiO sin restaurant er kritiske til de nye reglene. De vil imidlertid ikke stå frem med navn.
Johnsen i Wax on Wax off sier han har liten motivasjon til å fortsette kampen.
– Jeg har ikke giddet å kontakte advokaten. Jeg har vært på reise og fikk mail om dette akkurat før helga. Jeg orker ikke bruke noe mer energi på det nå, sier han.
Per Christensen er administrerende direktør i SiO Mat og Drikke. Han forteller at SiO skal følge reglene, men at de vil fortsette å vise tilbudene sine til studenter.
– Vi ønsker i utgangspunktet å fortelle studentene om våre tilbud, og reklamebukkene har vært en effektiv måte å gjøre dette på. Nå som denne muligheten blir borte må vi finne alternative måter å kommunisere våre tilbud på, sier direktøren.