Ser du forskjellen? Etter at voksesalongen på Blindern fikk beskjed om at reklameplakaten deres ikke var tillatt, sendte de et subtilt stikk mot UiO. I bakgrunnen er gangen i første etasje på Frederikke.

UiO nekter skjønnhetssalong å reklamere for «brazilian wax»

Partene har vært i en bitter strid siden i sommer. Nå beskylder de hverandre for grove løgner.

Ikke kjønnsnøytral: Dette er reklamebukken som fikk UiO til å reagere.
Svir: Det er ikke uvanlig med en sviende og brennende fornemmelse etter å ha vokset, nå er det imidlertid en krangel rundt reklame som har tatt fyr på Blindern.

UiO har satt kjepper i hjulene våre fra dag en

Frode Martin Johnsen, konsulent i Norwegian Beauty

I lang tid har det foregått en bitter krig mellom Universitetet i Oslo og voksesalongen Wax on Wax off. Disputten startet allerede i sommer, men konflikten tok virkelig fyr i desember. Da satte voksesalongen, som ligger i første etasje på Frederikke-bygningen på Blindern, opp en reklamebukk rett utenfor sine lokaler.

Reklamebukken inneholdt et tilbud på såkalt «brazilian wax» – en teknikk for å fjerne alt kjønnshår ved hjelp av voks – og var illustrert med et bilde av en kvinne i truse. Det fikk universitetet til å reagere. En UiO-ansatt flyttet bukken til innsiden av salongen og ga beskjed om at reklamen ikke var tillatt.

Terapeutene svarte med å sette bukken ut igjen – nå med et klistremerke med teksten «Censored by UiO» over trusa.

Det fikk UiO til å se rødt. I dokumenter Universitas har fått innsyn i, truer universitetet med at det vil få konsekvenser for leieforholdet om reklamen blir stående.

–  All profilering på reklamebukker må fremstå kjønnsnøytrale. Vi har allerede fått flere henvendelser vedrørende denne profileringen. Regner med at dette var en glipp som ikke gjentar seg, står det i en e-post fra seksjonssjef Morten Langerud.

I høst fikk UiO selv kritikk for å ikke være kjønnsnøytrale: - Jeg blir provosert

Ulovlig reklame?

Det som startet med uenighet om en reklamebukk har nå utviklet seg til en heftig krangel der begge parter anklager hverandre for grove løgner. Voksesalongen hevder at Universitetet i Oslo fjernet reklamen på grunn av upassende innhold. Men til Universitas bedyrer eiendomsdirektør John Skogen at all reklamering på universitetet er forbudt.

–  Det er ikke lov å reklamere ved UiO. Universitetet og studentparlamentet er enige om at vi skal ha et reklamefritt campus, sier eiendomsdirektør John Skogen.

På tross av dette forbudet er gangene på Frederikke fulle av reklamebukker. Karrieresenteret, Deiglig, Diggbar, Kutt, OSI Tennis, Tacoteket, Youfood, Kan frisør og Ramen-Ya har alle reklamer. De eneste som ikke har reklame nå er voksesalongen Wax on Wax off.

Ny vri: Etter at den originale reklamebukken ble fjernet valgte skjønnhetssalongen å reklamere med en ny vri.

–  Hvorfor får alle andre reklamere, men ikke Wax on Wax off?

–  Disse detaljene kjenner jeg ikke til, svarer Skogen.

– Er ikke dette forskjellsbehandling?

–  Jeg har ikke noen kommentar mer enn det vi har gitt, sier Skogen, og viser til følgende kommentar:

–  Dersom leietakere har spørsmål eller synspunkter knyttet til forhold i leiekontrakten, behandler vi dette på en profesjonell måte i dialog med den aktuelle leietaker. For oss er det viktig med seriøse leietakere som overholder kontraktsvilkårene og respekterer UiOs retningslinjer.

UiO ikke bare i bråk med Wax on Wax off: Krever halvannen million av vaskefirma

Ikke lov: – Det er ikke lov å reklamere ved UiO, sier eiendomsdirektør ved UiO, John Skogen. Likevel er såkalte reklamebukker et normalt syn på Blindern.

– Rev ned plakater

Frode Martin Johnsen, konsulent i Norwegian Beauty, hevder at UiO har revet ned salongens informasjonsplakater de har hengt opp på vinduene sine.

–  UiO har stukket kjepper i hjulene våre fra dag én. De vil egentlig ha lokalene selv, hevder han.

Universitetet har ikke ønsket å kommentere denne påstanden.

Daglig leder Ingvild Sæterhaug er heller ikke fornøyd.

–  Vi hadde forventet at UiO tok leietakeren mer seriøst. Det er egentlig bare en tragisk sak. De har brutt så mange etiske regler, forretningsmessig, at er vi er sjokkerte. Vi hadde til og med en liten beholder som prislistene sto ut mot gangen. Denne tok de også ned, hevder hun.

Fått med deg denne? Professor: – Du må nyte for å yte

Vantro

Frode Martin Johnsen stiller seg vantro til UiOs reaksjoner på reklamen.

– For oss er dette bare morsomt. Du skulle tro man hadde kommet lenger i 2017.

Johnsen er heller ikke redd for å bli kastet ut av bygningen, og hevder å ikke ha fått noe dokumentasjon på de reglene universitetet mener leietagere skal følge. Han mener UiO forskjellsbehandler leietagere.

– Vi har fått en skriftlig advarsel, men ser bort fra den for vi har lov til dette. Det er ikke brudd på reglene i det hele tatt. Dette er bare rart av dem, sier han.

Heftig ordkrig

Til Universitas hevder Johnsen at de har fått tilbakemeldinger på at reklamen deres har vakt sterke reaksjoner helt opp til ledelsen ved universitetet. Kommunikasjonsavdelingen ved universitetet benekter at disse påstandene har rot i virkeligheten.

Etter at Universitas tok kontakt med universitetet om saken har seksjonssjef Morten Langerud tatt kontakt med voksesalongen i en korrespondanse som har utviklet seg til en bitter krangel. Der skriver han:

– Det siste utspillet fra dere til Universitas viser at dere fortsetter med usannheter og skrøner.

– Usannheter har vel dere stått for, og dere har ikke vist seriøsitet fra dag en, kontrer Johnsen i Norwegian Beauty i e-post-korrespondansen.

Universitas har på tross av gjentatte forsøk mislyktes i å få en kommentar fra Morten Langerud. Han henviser til kommunikasjonsavdelingen ved Universitetet i Oslo. De ønsker ikke å svare på noe utover John Skogens kommentar.