Prorektor vil skrote karakterer i høyere utdanning
Han møter massiv motstand fra flere hold.
Drømmer du om en hverdag uten eksamensangst, uten den snikende følelsen av at pensummengden bare blir større og større, rett og slett en studiehverdag uten karakterer. Det gjør også prorektor Solve Sæbø ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
– Det er et paradoks at systemet vårt i dag appellerer til intens pugging og søvnløse netter rett før eksamen, skrev han i et debattinnlegg i Aftenposten 21. januar.
Dette er stryktoppen: BI-studentene stryker mest
Sæbø mener at karakterer skaper en frykt for å feile, og det senker prestasjonsevnen til studenter.
– Mange mener dette systemet motiverer elever til å ville lære. Ja, karakterene motiverer, men ikke til faktisk å lære, skrev han i innlegget.
Til Universitas foreslår Sæbø større endringer enn bare å fjerne karakterer.
– Jeg tror man lærer bedre med prosjektbaserte kurs, der man løser oppgaver sammen og foran hverandre. Kontinuerlig opplæring ville gitt bedre læringseffekt, og da fokuserer man mindre på å oppnå en god karakter.
Slik kaprer du drømmejobben: Arbeidsgivere, NHO og ekspertens tips
Karakterer er ikke problemet
Leder for studentparlamentet ved Oslomet, Rune Keisuke Kosaka, mener forslaget om prosjektbaserte kurs ikke er gjennomførbart.
– Prosjektbaserte kurs er veldig ressurskrevende. Vi må tenke innenfor de rammene vi har, og realiteten er at ressursene til universiteter og høyskoler har blitt redusert de siste årene.
Kosaka ønsker å beholde karakterer på universiteter og høgskoler.
– Det største problemet er at studenter ikke forstår hva de forskjellige karakterene gjenspeiler.
Hvor viktig er karakterer? Slik svarer Norges mest attraktive arbeidsgivere
Urealistisk å fjerne karakterer
Johannes Skaar, UiO-professoren som ble kåret til en av Norges beste undervisere av Morgenbladet i 2016, mener fjerning av karakterer er et urealistisk og unødvendig mål.
Han forklarer at et alternativ til karakterer, for eksempel skriftlige tilbakemeldinger eller prosjektbaserte kurs, vil kreve ekstremt mye tid.
– Man må slutte å tenke at hver karakter er så innmari viktig. I løpet av et studium vil man få både gode og dårlige karakterer – det jevner seg ut til slutt, sier Skaar.
Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å legge skylden på karaktersystemet.
Jens Lægreid, leder ved Studentparlamentet
Karakterer representerer kun en dag.
– Det er nok ikke karakterer som gjør at studenter må ta skippertak. Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å legge skylden på karaktersystemet, sier Jens Lægreid, leder for studentparlamentet ved UiO.
Lægreid mener problemet er at det kun er en stor vurdering i semesteret. Han håper at karakterer blir riktigere dersom de baseres på mer enn en enkelt dag.
– Jo flere faktorer som danner grunnlaget for karakteren, desto mer representativ er den for studentens kunnskap, sier Lægreid.
Uenige studenter
Studentene Universitas har snakket med er delte i sitt syn på et karakterfritt universitet.
– Et karakterfritt universitet vil nok føre til at mange studenter ikke gidder å jobbe, sier Therese Sandnes.
Hun studerer farmasi ved UiO, og setter pris på karakterer fordi det gir en god indikasjon på hvordan man ligger an i de forskjellige fagene.
Lektorstudenten Hele Wiberg derimot hevder at studenter som har fått dårlige resultater, er mer opptatte av karakteren enn selve begrunnelsen. De fleste vil unngå dårlige tilbakemeldinger, og det fremmer ikke læring.
– Uten karakterer ville kanskje studenter fokusert mer på å lære, sier hun.