Så mye kostet Oslomets nye logo
Oslomet har brukt nesten to millioner kroner på sin nye visuelle profil.
Å bli et universitet er dyrt. Det har Oslomet fått merke. Tidligere har det kommet frem at det unge universitetet har brukt nesten én million kroner på bytte navn. Å skaffe seg en logo ble enda dyrere.
Fokusgrupper og workshops
Sverre Molandsveen, kommunikasjonsdirektør ved Oslomet, opplyser til Universitas at kostnadene for utviklingen av den nye visuelle profilen ligger på i underkant av én og en halv million. Dette inkluderer 850 000 i honorar til designbyrået Uniform for utviklingen av selve logoen og visuell profil, og drøyt en halv million kroner på aktiviteter for forankring og involvering.
– Dette er fokusgrupper og workshoper med studenter og ansatte, forklarer Molandsveen.
I tillegg skal hele fem millioner kroner brukes på å bytte ut skiltene ved studiestedene. Det totale budsjettet for utvikling av ny profil for universitetet er satt til 15 millioner kroner.
– Dette inkluderer å utvikle profil for, implementere, lansere og markedsføre det nye universitetet, sier kommunikasjonsdirektøren. Universitetet kan imidlertid ikke svare på hvor mange arbeidstimer som går med.
Les også! Ekspertenes dom over logoen
Ambivalente meninger
Agnes Backer (20) er sykepleierstudent, og har vært med i en fokusgruppe i prosessen med å utvikle den visuelle profilen.
– Jeg synes den nye logoen er fin. Den er moderne og dynamisk, og kan brukes i mange forskjellige sammenhenger. Hun ønsker ikke å gjette på hvor mye den visuelle profilen har kostet, men mener det burde ha vært mulig å gjøre det billigere når hun blir informert om prislappen.
– Det er sikkert mye annet man kunne brukt noe av de pengene på.
Lærerstudentene Nathalie Greiner (21), Antonella Savalli (24) og Mats Kristiansen (24) er imidlertid mindre fornøyde. De mener den nye logoen er uoppfinnsom, og at den gamle logoen til Høgskolen i Oslo og Akershus var finere.
– Den er veldig upersonlig, og har ikke noe klart budskap, hevder Greiner, mens Savalli synes det ser ut som det står «Oslo Omet».
Kan studenter skrive navnet på sitt eget universitet? Resultatet er oppsiktsvekkende
– Dårlig brukte penger
Kristiansen mener på sin side at det er kjedelig at logoen kun består av tekst, og ingen illustrasjon.
– Det er liksom ikke noe minneverdig med den. UiO sin logo er mye bedre.
På spørsmål om hvor mye penger de tror det ferske universitetet har brukt på den nye visuelle profilen, skyter de raskt inn at det sikkert er altfor mye. Når de konfronteres med summen er de allikevel overrasket, og beskriver pengebruken som drøy og unødvendig.
– Det er dårlig brukte penger ass.