Studentenes leder: Godal Dam er leder av Velferdstinget i Oslo og Akershus og sentralstyremedlem i NSO. 1. juli blir hun øverste tillitsvalgt for 250.000 studenter.

Hun er norske studenters nye leder

Tønsberg (Universitas): Norsk studentorganisasjon (NSO) har valgt Maika Marie Godal Dam (25) som sin nye leder. – Jeg håper å være en tydelig leder for studenter over hele landet.

Norsk studentorganisasjon (NSO)

# Nasjonal interesseorganisasjon for 32 ulike studentdemokrati ved norske universiteter og høyskoler.

# Studentdemokratiene representerer om lag 250.000 studenter.

# NSO har til oppgave å ivareta og fremme studentenes interesser og rettigheter, fremme engasjement for nasjonale og internasjonale utdanningssaker blant studentene, samt å representere sine medlemslag.

# NSO er partipolitisk uavhengig.

# Finansieres gjennom statsstøtte og semesteravgiften til 250.000 studenter.

Saken oppdateres.

Maika Marie Godal Dam gikk av med seieren da NSO valgte sin nye leder i Tønsberg lørdag. Hun blir dermed øverste tillitsvalgt for 250.000 studenter.

– Tusen, tusen takk for tilliten, den skal jobbe hardt for å gjøre meg fortjent til, sa Godal Dam fra talerstolen til trampeklapp fra salen.

Til Universitas sier Godal Dam:

– Jeg håper å være en tydelig leder for studenter over hele landet. Og en samlende stemme som legger tydelige og klare mål for hvor vi som studentbevegelsen skal det neste året.

Hva gleder du deg mest til som ny NSO-leder?

– Akkurat nå gleder jeg meg mest til å bli kjent med nye kolleger og de tillitsvalgte jeg skal jobbe med det neste året.

Det ble klart senere lørdag. Godal Dam får med seg Simen Oftedahl som nestleder. Les hvem som utgjør NSOs nye arbeidsutvalg lenger nede i saken.

Enstemmig innstilt

Valgkomiteen hadde i forkant av landsmøte innstilt Godal Dam som leder. Hun stilte til valg mot Bjørn Olav Østeby, som ble innstilt som internasjonalt ansvarlig av valgkomiteen. NSOs nye arbeidsutvalg velges senere lørdag ettermiddag.

I sin innstilling skrev valgkomiteen om Godal Dam:

«Maika har en klar og tydelig plan for å sikre politiske gjennomslag i året som kommer. Hun har en klar plan for hvordan jobbe opp mot en mindretallsregjering, hvordan man skal drive frem gjennomslag og jobbe opp mot stortinget, samskipnadene og øvrige myndighetsorganer sammen med medlemslagene.»

Godal Dam er for øyeblikket leder av Velferdstinget i Oslo og Akershus og sentralstyremedlem i NSO. Hun har en bachelorgrad i sammenlignende politikk fra Universitetet i Bergen.

Godal Dam tar over som ny leder for organisasjonen 1. juli.

Les også: Dette er NSOs landsmøte 2022

Vil styrke studentenes økonomi

Under fredagens lederdebatt ba ordstyreren Godal Dam trekke frem sine tre viktigste politiske saker som NSO-leder. Da nevnte hun studentenes økonomi, fremtidsrettet forskning og likestilling i akademia.

– Jeg vil jobbe for at studentenes økonomi blir bedre og sørge for pengene vi har til å leve av er tilstrekkelig for å dekke den nødvendige kostnadene.

– Vi må legge våre forskningsressurser i de tingene som er bærekraftige. Vi må satse på forskning som har med klima- og miljø å gjøre, og som ser fremover og er opptatt av å finne de nye løsningene som vi skal leve av i fremtiden, fortsetter hun

Godal Dam sa også at det er viktig at akademia får frem og lytter til et mangfold av perspektiver.

– Det skal ikke bety noe hvor du kommer fra eller hvem du identifiserer deg som eller med. Det er viktig å få frem meningsmangfoldet som finnes i befolkningen vår. På den måten sikrer vi en den best mulige kunnskapen for framtida.

Maika Marie Godal Dam og Bjørn Olav Østeby under lederdebatten fredag kveld.

Lederkvaliteter

Godal Dam har ledererfaring fra blant annet Velferdstinget i Oslo og Akershus. På spørsmål fra ordstyrer om hva hun har lært fra tidligere lederverv, svarte hun:

– Det er å jobbe på lag. Vi er noen som skal dra et lass sammen, uavhengig av hvor jeg har ledet, har vi vært ute etter å nå de samme målene. Hvis vi skal flytte fjell, så kan vi ikke jobbe alene.

Godal Dam ga samtidig uttrykk for at det hennes største utfordring som NSO leder, blir å dyrke fellestrekkene i en så stor organisasjon med mange ulike interesser.

– Å favne om det store meningsmangfoldet, blir helt klart en stor utfordring, sa hun.

– Jeg håper å være en energisk og tydelig leder med masse pågangsmot. Med vilje til å se nye løsninger, både politisk og organisatorisk for å ta organisasjonen videre.

Les også: Borten Moe om pris­øk­ningen og studenter: –⁠ Aner­kjenner problemet

– Ekstremt kompetent

Avtroppende NSO-leder Tuva Todnem Lund er full av lovord om sin arvtager:

– Jeg føler veldig trygg og glad for å kunne gi organisasjonen videre til Maika. Jeg har samarbeidet godt med henne det siste året. Både gjennom hennes verv i Velferdstinget i Oslo og Akershus og gjennom sentralstyret. Maika har god innsikt i politikken NSO har og de politiske prosessene nasjonalt. Hun er en ekstremt kompetent person til å ta over, og jeg ønsker henne masse lykke til.

Dette er NSOs nye arbeidsutvalg

• Leder: Maika Marie Godal Dam