I farta: Ken André Ottesen er best kjent for Instagramkontoen BAdesken. Han rakk akkurat å stille opp på et bilde for Universitas-fotograf, før han måtte rekke toget hjem fra Tønsberg etter å ha underholdt for studenttillitsvalgte fra hele landet.

Mannen bak BAdesken ble hijacket til NSOs landsmøte

Tønsberg (Universitas): En uventet gjest inntok plutselig scenen på NSOs-landsmøte. – Siden jeg uansett bare skulle vente på et tog, og fordi jeg tror på å være løsningsorientert og grei, sa jeg ja, sier Ken André Ottesen.

Torsdag gikk startskuddet for NSOs-landsmøte på Quality Hotell i Tønsberg. De neste tre dagene skal 181 studenttillitsvalgte fra hele landet diskutere og bestemme nasjonal studentpolitikk.

Les også: Dette er NSOs landsmøte 2022

Men mellom alle de seriøse diskusjonene om utdanning og studentvelferd kan det også være fint med et avbrekk, og la lattermuskelen få kjørt seg. Like etter en diskusjon om maktstrukturer i høyere utdanning, trådte nemlig Ken André Ottesen, bedre kjent som mannen bak Instagram-profilen BA-desken opp på landsmøtesalen.

Foran en fullsatt sal med studentpolitikere underholdt han i om lag 20 minutter med morsomme innslag om den politikk-dekningen i mindre norske aviser.

På sparket

Ottesen hadde underholdt for ansatte fra Universitetet i Sør-Øst-Norge på samme hotell, og skulle egentlig ikke opptre for NSO. Men like før han skulle gå på scenen, ble den folkekjære journalisten og humoristen huket tak i av to studentpolitikere, som lurte på om han også kunne sette av noen minutter til studentene mens han var på hotellet.

På vei opp til landsmøte-scenen sa Ottesen lett humoristisk at han hadde blitt hijacket opp på scenen.

– Siden jeg uansett bare skulle vente på et tog, og fordi jeg tror på å være løsningsorientert og grei, sa jeg ja. I tillegg liker jeg folk som engasjerer seg i arbeid som har som mål å gjøre samfunnet bedre for flere enn seg selv, skriver Ottesen i en tekstmelding til Universitas på toget hjem fra Tønsberg.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lokalpolitikk var et av temaene Ken André Ottesen underholdt om på scenen under NSOs landsmøte.

Ottersen utdyper til Universitas at han selv knapt har utdannelse. Han mener han har undervist mer på universitet- og høyskoler enn han har gått der.

– Følgelig er jeg glad for hver eneste en som ofrer år med fest, fyll og horeri for å bli lærd og smart – og deretter pushe dette landet fremover.

Ottesen jobber til vanlig som vaktsjef i VG, men jobber også som kurs- og foredragsholder og underholdning. Før han begynte i VG jobbet han 18 år i forskjellige lokalaviser.

Og det er nettopp forkjærligheten for lokaljournalistikken som dannet grunnlaget for Instagramkontoen BAdesken. Den har for øyeblikket 344 000 følgere.

Ken André Ottesen

I målgruppen

Det var Oslomet-delegat Marie Knutsen Bruntveit som huket tak i Ottesen og spurte om han også kunne tenke seg å opptre for studentene.

– Jeg synes det var veldig sporty av han å stille opp. Temaet med lokalpolitikk er også midt i målgruppen for politisk engasjerte studenter, sier hun til Universitas.

Ottesen tok ikke bare utfordringen på strak arm. Han stilte også opp gratis for deltakerne på landsmøte. Men alt har vel sin pris?

– Jeg vil at hver enkelt i salen skal føle på at de skylder meg en øl. Minst, avslutter Ottesen.

NSOs landsmøte varer frem til søndag. De neste dagene skal organisasjonen bestemme sine viktigste politiske dokumenter. Disse vil være styrende for hvordan NSO skal representere landets studenter opp mot blant annet regjeringen og utdanningsinstitusjonene i årene som kommer. Lørdag velges også personen som skal lede NSO det neste året.

Les også: Disse kniver om å bli Norges viktigste student