UiO-student Maika Marie Godal Dam (25) (t.h.) og Bjørn Olav Østeby (26) fra Høgskulen på Vestlandet kjemper om å bli Norges mektigste student.

Disse to kniver om å bli norske studenters nye leder

De to lederkandidatene har begge erfaring fra sentralstyret til Norsk studentorganisasjon (NSO), har bred studentpolitisk erfaring, men kommer fra ulik partipolitisk bakgrunn.

Mandag formiddag ble listen over hvilke studenter som stiller til verv i Norsk studentorganisasjon (NSO) offentliggjort. I alt konkurrerer elleve studenter om seks verv i Arbeidsutvalget til Norsk studentorganisasjon.

UiO-student Maika Marie Godal Dam (25) og Bjørn Olav Østeby (26) fra Høgskulen på Vestlandet kjemper om tittelen som leder av Norsk studentorganisasjon (NSO).

NSO er en interesseorganisasjon som representerer nærmere 250.000 studenter. Årlig nedsettes et arbeidsutvalg som består av seks plasser, i tillegg til et sentralstyre. Lederen i NSO blir ofte omtalt som Norges mektigste student.

Maika Marie Godal Dam (25)

Godal Dam er leder av interesseorganisasjonen Velferdstinget i Oslo og Akershus, studentenes øverste politiske organ for velferdsspørsmål tilknyttet Studentsamskipnaden SiO. Det siste året har hun i tillegg sittet i sentralstyret til NSO og vært medlem i organisasjonens fag- og forskningspolitiske komité.

Godal Dam er fra Oslo og har tidligere studert sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen, men er nå student ved Universitetet i Oslo. Hun har også vært folkevalgt for Arbeiderpartiet i Bydel Bjerke i Oslo.

I et innlegg på Facebook skriver Godal Dam at det er med «en million sommerfugler i magen» at hun stiller til leder, og at hun ved dette «trosser janteloven».

«Vi må snakke om økt studiestøttte, mer mangfold i forskning og innovasjon, utvikling av gode læringsarealer, tilrettelegging i akademia og studenthelse, alt på samme tid,» skriver Godal Dam i en pressemelding fra NSO.

Bjørn Olav Østeby (26)

Den andre kandidaten er Bjørn Olav Østeby. Han leder for tiden Studenttinget ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) og har vært sentralstyremedlem i NSO i totalt to år. I tillegg til å være student er Østeby lokalpolitiker for Høyre i Ski kommune, hvor han var folkevalgt fra 2015 til 2019.

Ifølge Østebys LinkedIn-profil har han hatt verv som blant annet økonomiansvarlig i studentnettverket Youth Atlantic Treaty Association (YATA) og ved Studentersamfunnet ved HVL.

Østeby tar til orde for en bredere internasjonal tilnærming i NSO og trekker paralleller mellom Krigen i Ukraina og et behov for internasjonal solidaritet.

«Vi trenger en studentbevegelse som kan bidra til større interaksjon på tvers av landegrenser og deltakelse i forskningsprosjekter,» skriver Østeby om sin motivasjon til å stille til ledervervet.

11. april vil valgkomitéen offentliggjøre sin innstilling til vervene i NSO. Hvem som får de gjeve vervene avgjøres på NSOs landsmøte som avholdes 21-24. april.

Øvrige kandidater til Arbeidsutvalget

• Nestleder: Kristine Vilde Sandtrøen, Eilif Hallingstad Finnseth, Simen Oftedal
  • Fag- og forskningspolitisk ansvarlig: Ina Maria Finnerud
  • Fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig: Jørgen Valseth, Ola Gimse Estenstad
  • Velferds- og likestillingspolitiks ansvarlig: Maya-Katrin Skjeldal, Åse Berg Dybvik
  • Internasjonalt ansvarlig: Anja Bornstedt Landsverk

Les også: To år har gått siden 12. mars 2020: Dette er pandemi­stu­den­tene

Rettelse 1: I en tidligere utgave av saken skrev vi at Maika Maria Godal Dam er politiker for Arbeiderpartiet i bydel Bjerke i Oslo. Det stemmer ikke. Godal Dam har vært folkevalgt for partiet i bydelen i perioden 2015-2019, men er ikke det lenger nå.

Rettelse 2: I en tidligere ingress skrev vi at Bjørn Olav Østeby sitter i sentralstyret til Norsk studentorganisasjon. Det stemmer ikke. Øvsteby har imidlertid tidligere vært sentralstyremedlem i organisasjonen, som det står i artikkelen.

Universitas beklager faktafeilene.