Oppe og nikker: Studentsamskipnaden SiO er tilbake i pluss etter at pandemiåret 2020 kjørte millardvirksomheten i underskudd.

Gikk 40 millioner i overskudd

Etter pandemismellen i fjor peker pengepilen oppover igjen for SiO. Men bare så vidt.

SiOs årsregnskap 2021

• Omsetning: 1,2 milliarder kroner (1 milliard kroner i 2020)
  • Årsresultat: 47,5 millioner kroner i overskudd (26,2 millioner kroner i underskudd i 2020)
  • Administrerende direktør i SiOs årslønn ligger på 1,8 millioner kroner.
  • Styreleder i SiO hadde en samlet godtgjørelse på 362.000 kroner i 2021.
  • Tallene gjelder samlet for SiO-konsernet som innebærer morselskapet Studentsamskipnaden SiO, samt syv mindre datterselskaper.
  • Morselskapet utgjør den desidert største parten i konsernet.
  • Kilde: SiOs årsrapport for 2021

Stengte campus og treningssentre dro inntektene ut under føttene på samskipnaden, som i 2020 måtte ta til takke med et underskudd på 33,8 millioner kroner. Det skjedde etter knallåret 2019, hvor samskipnaden gikk med hele 256,2 millioner kroner i overskudd. Det var særlig grunnet salget av Bjerke studentby.

Tallene for 2021 er nå klare, og det ser allerede lysere ut for SiO. Omsetningen har økt med 130 millioner kroner sammenlignet med 2020, og på bunnlinja er det pluss i stedet for minus: Rett under 40 millioner kroner gikk SiO i overskudd med i året som gikk.

– Omsetning og resultat har vært betydelig lavere enn i en normalsituasjon

Fra SiOs årsrapport for 2021

«Perioder med helt eller delvis nedstengte tjenesteområder kombinert med lave kundetall der vi har hatt virksomhet, gjør at omsetning og resultat har vært betydelig lavere enn i en normalsituasjon», skriver SiO i sin årsrapport for fjoråret.

Student og styreleder i SiO Stine Johannessen sier de er fornøyd med året som er gått.

– Vi er først og fremst glade for at det er pluss, og ikke minus som i fjor. Det har å gjøre med at restriksjonene for korona har vært mildere totalt sett enn hva det var i 2020. Så vi er fornøyde med et positivt resultat, men det kunne også vært bedre.

Fornøyd: SiO-styreleder Stine Johannessen sier seg fornøyd med fjorårets regnskap, selv om hun gjerne skulle ønske at overskuddet var enda større for studentsamskipnaden.

Les også: “UiO fikk 13 millioner til studentansettelser: – Krevende”

Reddet av studenthus-salg

Johannessen forteller at samskipnaden var klare over at bedriften ville gå i pluss.

– Vi regnet med et positivt resultat på grunn av salgsgevinsten fra Nydalen studenthus. Men overskuddet fra ordinært driftsresultat er på 4 millioner kroner utenom det.

SiO fikk solgt Nydalen studenthus for omtrent 35 millioner kroner på førsommeren i fjor.

Konsernets overskudd ville vært «marginalt» om det ikke var for salgsgevinsten fra studenthuset, fremkommer det av årsrapporten. SiO Athletica og SiO Mat og Drikke går fortsatt med «betydelig underskudd».

Overskudd til studenter og miljø

SiO-konsernet består av morselskapet SiO, som utgjør den desidert største delen av konsernet, i tillegg til syv mindre datterselskaper, deriblant SiO Mat og Drikke og flere eiendomsselskaper.

Årsresultatet for morselskapet i 2020 var et overskudd på 47,5 millioner kroner. SiO har foreslått å disponere årsresultatet i morselskapet slik:

For å styrke studentlivet retter SiO hovedsakelig fokus mot det nykjøpte studenthuset i St. Olavs gate 23.

– Miljøfondet skal vi bruke blant annet til grønnere studentboligbygging og grønnere drift av tilbudene våre. SiO ønsker miljøvennlige løsninger og kvaliteter som reduserer det samlede klimautslippet til byggeprosjektene våre knyttet til energiforbruk, byggematerialer og selve byggefasen, sier Johannessen i pressemeldingen.

• 20 millioner kroner overføres fra SiOs pandemitiltaksfond.
  • 41,6 millioner kroner overføres til bunden egenkapital.
  • 12,9 millioner kroner overføres til fond for styrking av Oslo som studentby.
  • 12,9 millioner kroner overføres til miljøfond.

Les også: “Bustadsektoren er lagt opp slik at studenter skal feile”

Lederlønn og styrelederlønn

I 2021 ga SiO totalt 2,2 millioner kroner i ytelser til administrerende direktør, sammenlignet med 1,8 millioner kroner i 2022. Andreas Berggren Eskelund ble ansatt som ny direktør 1. august 2021, og de samlede ytelsene utgjør dermed godtgjørelse for både Eskelund og hans forgjenger Lisbeth Dyrberg, i tillegg Dyrbergs sluttoppgjør.

Til sammenligning virker styreleder-godtgjørelsen beskjeden, men kanskje ikke som en deltidsjobb for en fulltidsstudent. Styreleder Stine Johannessen fikk godtgjørelser på totalt 362.000 kroner i 2021.

– Er du Norges best betalte studenttillitsvalgt?

– Det er litt usikker på faktisk. Men jeg er nok best betalt student-styreleder.

– Ja, for er du fulltidsansatt?

– Ikke egentlig, men det fungerer jeg litt som. Men jeg tar jo egentlig 100 prosent studier ved siden av også. Så det blir to 100-prosenter, mer eller mindre.

– Men går det bra med studiene, da?

– Ja det har egentlig gått bra, men jeg anbefaler det nok ikke til hvem som helst.

SiO-konsernets årsresultat over tid

• 2016: 54,3 millioner
  • 2017: 130,7 millioner
  • 2018: 65,6 millioner
  • 2019: 256,2 millioner
  • 2020: -33,8 millioner
  • 2021: 39,9 millioner
  • Årsresultatet til en virksomhet er driftsinntekter og finansinntekter, minus driftskostnader og finanskostnader, ifølge Skatteetaten. SiOs årsresultat er også medregnet etter skattekostnader.
  • Kilde: proff.no, SiOs årsrapport for 2021

Les også: “Disse to kjemper om å bli Norges mektigste student”