Jobber for studentene: Kjersti Aabrekk (26), som selv studerer, ble en av 44 som skulle forvalte over 30 millioner kroner for SiO.

SiO fikk totalt 13 millioner som skulle gå til studentansettelser:

– Krevende å opprette nok deltidsstillinger

BI-student, Kjersti Aabrekk (26), fikk ansvaret for SiOs over 30 pandemimillioner i 2021. Tross utfordringer, ga flere av tiltakene resultater og videreføres.

I tre ulike tildelinger mellom januar og juni 2021 fikk SiO i overkant av 30 millioner. Pengene kom fra den daværende regjeringen for å bøte på studentens tunge situasjon under pandemien. BI-student, Kjersti Aabrekk (26), ble prosjektleder for det SiO kalte Studentenes tiltakspakke.

– Jeg har det overordnede ansvaret for prosjektet og følger opp de andre som jobber der slik at vi har den fremdriften vi trenger, og at vi bruker pengene på det vi skal, sier studenten.

Les også: “Chateau Neuf kan bli spist opp av NMH”

Ansatte studenter for å hjelpe studenter

Av de omtrent 30 millionene fra regjeringen var 13 millioner øremerket studentansettelser. Dette ble til Studentenes tiltakspakke som også videreføres i 2022. Sammen med Aabrekk ble 43 andre studenter ansatt for å følge opp midlene.

–⁠ Det var krevende å opprette nok deltidsstillinger når alle midlene måtte brukes i 2021.

Kjersti Aabrekk (26), BI-student og prosjektleder for Studentenes tiltakspakke

Til tross for at det ble opprettet totalt 249 studentstillinger forklarer Aabrekk at de tidlig så at de ikke ville klare å bruke opp de 13 millionene.

– Det var krevende å opprette nok deltidsstillinger når alle midlene måtte brukes i 2021.

Av de 13 ble 8,4 millioner brukt til studentansettelser med stillingsprosenter på mellom 20 og 50 prosent. Resten av midlene måtte tilbakebetales til Kunnskapsdepartementet (KD).

– Dere fikk ikke lov til å omdisponere disse midlene til for eksempel psykisk helsetilbud?

– Nei, det fikk vi ikke lov til.

Mange delprosjekter

I tillegg til 2,1 millioner kroner som gikk til SiO Helse ble Studentenes tiltakspakke delt inn i underprosjekter med tilhørende midler:

Peer support går ut på at studenter som trenger å lufte et problem eller en bekymring blir paret opp med en annen student for å prate om det. På spørsmål om hvordan de unngår at studenter blir hobbypsykologer svarer Aabrekk følgende:

– De får kursing og veiledning fra SiO, både i oppstart og underveis, sånn de vet hva de kan og ikke kan snakke om.

• Aktiviteter i regi av studentforeninger, læresteder eller initiativ fra individuelle studenter etter søknad: 10,8 millioner
  • Arrangementskalender: 1,5 millioner
  • Peer Support/student support: 2 millioner
  • Aktiviteter i regi av SiO: 1,6 millioner (SiO tjenesteområder kunne søke på midlene for å skape sosiale aktiviteter)
  • Aktiviteter i regi av aktivitetsgruppen: 679 385,- (9 studenter ble ansatt for å skape sosiale aktiviteter gjennom sommeren 2021 og ble videreført gjennom høsten)
  • Aktiviteter i regi av kulturgruppen: 433 604,- (tilsvarende aktivitetsgruppen, men mer rettet mot kulturelle innslag)
  • Aktiviteter i regi av Semester med nye venner: 263 793,- (tilbud hvor studenter legger inn informasjon som seg selv og blir paret med 4 andre studenter de ikke kjenner fra før)

Les også: “Politikere reagerer på UiOs prioriteringer: – Et eksempel på neglisjering”

Vil samle tilbud med arrangementskalender

Blant underprosjektene var også en arrangementskalender som fikk 1,5 millioner. Ifølge Aabrekk er tanken bak kalenderen å samle et sosialt tilbud som per i dag er spredt mellom mange ulike aktører og lokasjoner. Både foreninger og eksterne med studenttilbud skal kunne legge inn sine arrangementer i kalenderen på SiOs nettsider.

–⁠ Ansvaret for kalenderen ligger nå hos SiO. Delprosjektet i Studentenes tiltakspakke ble avsluttet ved utgangen av 2021.

Kjersti Aabrekk (26), BI-student og prosjektleder for Studentenes tiltakspakke

Aabrekk forteller at SiO ikke har ansatte systemutviklere. Derfor trengte de ekstern kapasitet for å utvikle kalenderen.

– Det har vært et ønske fra foreningene, studentene og lærestedene veldig lenge, men så er det ingen som har hatt ressursene eller kapasiteten til det.

– Hvordan jobber dere for å promotere kalenderen?

– Ansvaret for kalenderen ligger nå hos SiO. Delprosjektet i Studentenes tiltakspakke ble avsluttet ved utgangen av 2021. SiO har ikke gått i gang med å markedsføre den aktivt enda, men de jobber med det. Studentenes tiltakspakke 2022 vil også jobbe med å få foreningene og andre aktuelle aktører til å ta den i bruk.

Referansegruppe med fire studenter

Som del av arbeidet med Studentenes tiltakspakke forklarer Aabrekk at det ble opprettet en referansegruppe hvor større beslutninger ble presentert for tilbakemeldinger. Ifølge Aabrekk var det fire studenter i referansegruppen. Alle var fra Studenthovedstaden.

– Ble det diskutert om man skulle ha en større mengde studenter som var bredere valgt ut?

– Det var mer hensiktsmessig å velge fra overordna studentorganer heller enn å prøve å velge studentrepresentanter her og der. Da er det fort gjort at vi velger noen læresteder men ikke andre. For å en rettferdig representasjon var det mer hensiktsmessig å velge fra organer som er mer overordnede.

Til tross en relativt liten referansegruppe understreker Aabrekk at det var dialog med studenter gjennom stands og spørreundersøkelser utenom referansegruppen og at det har vært studentinvolvering i alle ledd.

Etter rapportering til Kunnskapsdepartementet er Studentens tiltakspakke i oppstartsfasen igjen denne uken. Nå med nye midler for 2022. Både Peer support og Studenter med nye venner er blant delprosjektene som videreføres.

Les også: “Ble bedt om å stoppe av SiO”