– Som hovedregel skal alle institusjonsavtaler mellom norske og russiske forsknings- og utdanningsinstitusjoner legges på is, forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp).

Fryser akademisk samarbeid med Russland

Kunnskapsdepartementet setter all dialog med russiske myndigheter på vent. Samtidig vurderer flere norske universiteter å tilby ukrainske utvekslingsstudenter fast studieplass.

Kunnskapsdepartementet (KD) strammer inn kunnskapssamarbeidet med Russland. Det kommer frem i en pressemelding fredag.

− Ansvaret for den alvorlige situasjonen i Europa ligger hos russiske styresmakter og angrepet på Ukraina må også få konsekvenser for forsknings- og utdanningssamarbeidet. Derfor suspenderer vi all dialog med russiske myndigheter og som hovedregel skal alle institusjonsavtaler mellom norske og russiske forsknings- og utdanningsinstitusjoner legges på is, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp).

Følgende tiltak skal bidra til å begrense de akademiske båndene til Russland.

Det vil også vurderes om det er behov for ytterligere innstramninger. I pressemeldingen sier KD at de følger med på diskusjonene i Brussel om hvilke konsekvenser tiltakene vil få for russisk deltagelse i Erasmus+ forskningssamarbeidet Horisont Europa.

− Russiske styremakter har satt verden i en svært alvorlig situasjon og det krever reaksjoner. Samtidig ønsker vi at sanksjonene i størst mulig grad skal være rettet mot russiske myndigheter og ikke mot sivilsamfunnet, sier Borten Moe.

Han presiserer at akademia også kan være en en viktig motvekt mot myndighetene i Russland.

– Derfor gir vi norske universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter en liten åpning for å fortsette samarbeid som det er faglig grunnlag for å ha, sier han.

• KD og underliggende etater suspender all dialog med russiske myndigheter
  • Forskningsrådets fellesutlysning med Russland stoppes
  • Den norsk-russiske utdanningsavtalen suspenderes
  • Den ferdigforhandlede forskningsavtalen med Russland legges på is
  • Som hovedregel skal alle avtaler mellom norske og russiske institusjoner legges på is. Institusjonene kan velge å opprettholde avtaler, men det skal gjøres en grundig vurdering i hvert enkelt tilfelle. Eventuelle avtaler og samarbeid innenfor atomberedskap og fiskeri- og ressursforvaltning skal inntil videre fortsette som før.
  • Samtidig ønsker regjeringen at forskere kan fortsette å ha kontakt med hverandre over landegrensene (såkalt forsker-til-forsker-samarbeid).

Ukrainske studenter kan få permanent studieopphold

I pressemeldingen kommer det også frem at regjeringen jobber med å hjelpe ukrainske og russiske studenter som er i Norge. KD skal ha bedt bedt universitetene og høyskolene om å melde inn konkrete utfordringer som disse studentene har eller som de ser for seg at vil dukke opp fremover.

Torsdag kveld skrev Bergens Tidende at Universitetet i Bergen (UiB) undersøker muligheten for å tilby ukrainske utvekslingsstudenter permanent studieopphold, slik at de kan få fullført utdanningen.

UiB-rektor Margareth Hagen opplyser til avisen at det gjelder åtte ukrainske utvekslingsstudenter ved universitetet.

Flere andre norske universiteter vurderer også dette som en mulighet. Ved NTNU befinner det seg for øyeblikket seks ukrainske studenter. Også Universitetet i Tromsø har 13 ukrainske studenter, får BT opplyst.

Begge institusjonene bekrefter at at permanent studieopphold er noe som diskuteres med Kunnskapsdepartementet.

Universitas har vært i kontakt med Universitetet i Oslo, som opplyser om at de ikke har utvekslingsstudenter fra Ukraina denne våren.

I en e-post til avisen skriver Ola Borten Moe at de ønsker å finne løsninger på studentenes utfordringer.

– Først og fremst er det viktig for oss å få et best mulig bilde på hva disse utfordringene går ut på helt konkret, og deretter vil vi i samråd med andre departementer se på hvilke handlingsalternativer vi har, sier han.

Justisdepartementet har allerede avklart at alle ukrainske studenter i Norge inntil videre er fritatt fra returplikten hvis oppholdstillatelsen deres er i ferd med å gå ut. Det betyr at de kan få bli i Norge inntil videre.

Les også: Invasjonen av Ukraina: Studentene i bombe­regnet