Ingen restriksjoner: Emilie Rolsdorph-Sætre og Karl Kristian Sølvkrone er klare for å drifte Athletica Blindern uten sperrebånd og bookingsystem. FOTO: Tuva Skare

Athletica åpner for normal drift

Etter mange måneder med strenge meterkrav og stengte maskiner kan treningssentrene åpne for fullt igjen. – Veldig positivt for studentene, sier Athletica-vert Emilie Rolsdorph-Sætre.

Båndene på tredemøllene ruller. Det rister i gulvet idet en vektstang dundrer ned på parketten. Musikk med raske beats pulserer ut av høyttalerne.

Etter tirsdagens koronalettelser kan mange gå tilbake til en mer normal treningshverdag, da treningssentrene endelig kan åpne for normal drift.

Det er kundeansvarlig og PT Karl Kristian Sølvkrone (31) og vert Emilie Rolsdorph-Sætre (23) ved Athletica Blindern glade for.

– Vi har hatt åpent hele tiden siden mai, men mange vil nok sette pris på å ikke ha så strenge restriksjoner, sier Sølvkrone.

Les også: Åpner for fysisk undervisning: – En gledens dag!

Trenger ikke booking

Rolsdorph-Sætre har utelukkende fått positive tilbakemeldinger fra kundene på treningssenteret, og sier at de er veldig fornøyde med lettelsene.

Koronalettelsene som regjeringen presenterte på tirsdag, resulterer blant annet i at man slipper å booke egentrening på Athleticas treningssentre.

– Mange studenter setter stor pris på at det er mer fleksibelt for når de kan komme. De får mer frihet når det kommer til studier og jobb, påpeker Rolsdorph-Sætre.

Ingen sperrebånd

Sperrebåndene mellom kondisjonsapparatene har blitt fjernet. Tricepstau og annet småutstyr har blitt lagt fram til utlån, og hårfønere er på plass i garderobene igjen. Kapasiteten på antallet som kan delta i gruppetimer, har samtidig økt.

– Siden det ikke er stengte apparater lenger, vil flere kunne trene samtidig. Da blir det også mindre kø, sier Rolsdorph-Sætre.

Hun tror likevel ikke at pågangen blir for stor. Det gjør heller ikke Sølvkrone.

– Forhåpentligvis kommer det flere folk, men at de trener mer spredt utover dagen, sier han.

Les også: – Jeg vil trene uten å måtte planlegge på detaljnivå

Spredning i treningstid og ikke virus

Rolsdorph-Sætre legger til at det er positivt for smittevern at ikke alle kommer på samme tidspunkt.

Ifølge Regjeringen vedvarer anbefalingen om å holde en meters avstand, og treningssenteret tilrettelegger for dette.

Flasker med desinfeksjon er fortsatt plassert rundt omkring inne på treningssenteret, og det oppfordres til at kundene bruker munnbind på vei inn og ut. I tillegg vasker treningsinstruktørene jevnlig over apparatene gjennom dagen.

– Vi har hele tiden opplevd at kundene har fulgt de gjeldende reglene og tiltakene. De har vært flinke og ønsket å bidra, sier Rolsdorph-Sætre.

Flere studenter er likevel glade for å kunne gå tilbake til mer normale treningsrutiner.

Les også: – Studentidretten er nærmest i dvale

Ventelista strykes

Én av disse er Lavrans Rygh (21), som denne gangen har sluppet å booke time.

– Det er bra at sentrene åpner for fullt igjen. Det er deilig å slippe all ventingen, sier han.

Derimot er han mest fornøyd med å slippe bookingen og de lange ventelistene.

Fornøyde: Studentene Sebastian Staalesen og Lavrans Rygh er glade for å kunne trene som normalt igjen. FOTO: Tuva Skare

Sebastian Staalesen (20) er også glad for at sentrene åpner opp for fullt.

– Jeg synes de hadde en god ordning, og fikk det til å gå opp. Men det er deilig å kunne gå inn uten og booke, sier han.

Når ventelistene var fulle, hendte det at Staalesen måtte dra på et annet senter eller endre på planene sine.

– Nå kan jeg bare møte opp, og få trent eller klatra eller svømt.

Les også: «Adrian» og «Joakim» studerer - og mikro­do­serer