Vaksinelokaler: SiO Helse-direktør Trond Morten Nejad-Trondsen forteller at samskipnaden bistår Oslo kommune med lokaler til vaksinering av de første gruppene.

FHI anslår vaksinering av studenter i oktober

Med dagens tempo på vaksinering og vaksineleveranser må studentene smøre seg med tålmodighet.

Dette er prioriteringsrekkefølgen per nå

# 1. Beboere i sykehjem og utvalgte helsepersonellgrupper

# 2. Alder 85 år og eldre og utvalgte helsepersonellgrupper

# 3. Alder 75-84 år

# 4. Alder 65-74 år

# OG personer mellom 18 og 64 år med sykdommer/tilstander med høy risiko for alvorlig forløp

# 5. Alder 55-64 år med underliggende sykdommer/tilstander

# 6. Alder 45-54 år med underliggende sykdommer/tilstander

# 7. Alder 18-44 år med underliggende sykdommer/tilstander

# 8. Alder 55-64 år

# 9. Alder 45-54 år

Kilde: fhi.no

Etter at første sprøyte med koronavaksine ble satt 27. desember i fjor har antallet som har fått den første dosen med vaksine sakte, men sikkert gått opp til over 78.000 personer – i overkant av én prosent av befolkningen.

I første omgang har Folkehelseinstituttet (FHI) anbefalt å vaksinere personer over 45 år, der de eldste prioriteres først. I tillegg har de anbefalt vaksinering av personer i alderen 18-44 med visse sykdommer. Det betyr at de fleste studenter er pent nødt til å smøre seg med tålmodighet.

– Det kan senere bli aktuelt å anbefale vaksinasjon også for yngre, altså ned i studentalder. Det avhenger av epidemiens utvikling og vaksinenes virkninger.

Det skriver Preben Aavitsland i en e-post til Universitas. Han er overlege i FHIs ledelse og stab for smittevern, miljø og helse.

Ansvaret for å gjennomføre vaksineprogrammet ligger hos kommunene. I Oslo kommune er det i skrivende stund vaksinert litt over 12.000 personer, av en befolkning på rundt 630.000 innbyggere.

– Vi følger den til enhver tid gjeldende prioriteringsrekkefølgen for vaksinasjon av befolkningen, utarbeidet av nasjonale helsemyndigheter, skriver Sondre Wist Lauvdal, lege i helseetaten i Oslo kommune.

Han bekrefter at de fleste studenter vil være blant de siste som vaksineres, ettersom hovedprioriteringen er basert på alder.

Les også: Utgifter til psykisk helse kan øke semesteravgiften

SiO bistår med vaksineringen

Tidligere i år inngikk Oslo kommune et samarbeid med Studentsamskipnaden SiO om koronatesting av studenter som et ledd i å få opp testkapasiteten i kommunen. Siden åpningen av teststasjonen har rundt 12.500 personer testet seg, hvorav 208 har testet positivt.

I dag bistår SiO kommunen og bydel Nordre Aker med lokaler til vaksinering av de første gruppene. På Domus Athletica er vektene skiftet ut med helsepersonell og nedkjølte Moderna-vaksiner.

Trond Morten Nejad-Trondsen, direktør i SiO Helse

– Domus Athletica er for tiden stengt for treningsaktivitet og derfor er det egnet som midlertidig lokasjon for vaksinering, bekrefter Trond Morten Nejad-Trondsen, direktør i SiO Helse.

Ifølge Nejad-Trondsen har SiO god kontakt med både kommunen og bydelsoverlegen og har etablert kontakt med Oslo kommune om å vaksinere studenter når den tid kommer.

– Som fastlegekontor vil vi delta i vaksineringen av studenter når det blir aktuelt. SiO Helse har lang erfaring med vaksinering fordi reisevaksinasjon er en del av vårt ordinære tilbud.

Les også: Akademika-avtale kan være i strid med UiOs regelverk

Bakerst i køen

Studenter som er folkeregistrert i en annen kommune enn Oslo, trenger ikke bekymre seg. Det er alltid den kommunen hvor man oppholder seg, som har ansvaret for å tilby et vaksinasjonsprogram, uavhengig av hvor man er folkeregistrert.

Det er imidlertid noe de færreste studenter trenger å ta stilling til med det første. Trolig vil det ta mange måneder før man tilbys muligheten til å få satt sprøytestikket med dyrebare vaksinedråper i armen.

– Tilgangen på vaksiner er foreløpig såpass uforutsigbar at det er umulig å si når det blir studentenes tur, men statlige myndigheter har sagt de har et håp om at man kan ha kommet svært langt når vi kommer til sommeren, skriver Sondre Lauvdal i helseetaten.

Preben Aavitsland i FHI er på sin side noe mer reservert enn Lauvdal.

– Dersom det blir gitt en anbefaling for folk i studentalderen, vil vaksinasjon skje rundt oktober, tipper jeg, men det kan bli tidligere hvis vi får tilgang på flere vaksiner, skriver han.