Omstridt Akademika-merch: Fadderbarna på medisin får i år utdelt både Akademika-handlenett og en liste med anbefalt pensumlitteratur av fadderne sine. Utdeling av reklamemateriell kan være i strid med Universitetets retningslinjer.

Akademika-avtale i fare:– Vi skal ikke være bundet opp til noen spesielle aktører

Medisin- og juss-faddernes sponsoravtale med Akademika kan være i stid med UiOs reklameforbud på campus. Nå vil universitetet gjøre en ny vurdering av regelverket for fremtidige faddergrupper.

Publisert Sist oppdatert

[Det ble bråk da Oslomet-faddere inngikk en sponsoravtale med Akademika høsten 2019.](vv) Da fikk de ikke bare betalt for å reklamere for bokhandelen – fadderne fikk heller ikke lov til å oppfordre til kjøp av brukte bøker. Studiedekan ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo (UiO) Erling Hjelmeng kalte den gang ordningen for en meget uheldig praksis, og pekte på at den er stikk i strid mot studentenes interesser.

Daværende koordinator for UiOs faddersjefnettverk Phillip Havig uttalte i Universitas at en slik avtale med en kommersiell aktør bryter med reklameforbudet UiO har på campus. Havig sa da at han ikke hadde oversikt over om noen av fakultetene hadde en avtale med Akademika.

Les også: Tøffe tider for Bunnpris Blindern: Halvert omsetning etter nyttår

Til tross for kontroversen knyttet til sponsoravtalene mellom faddergrupper og Akademika, og UiOs reklameforbud på campus, har både fadderordningen ved Det medisinske fakultet og Det juridiske fakultet ved UiO i år latt seg sponse av bokhandelen.

Ingen av fadderordningene ønsket imidlertid å besvare Universitas spørsmål om hva sponsoravtalen går ut på denne gang, og viste til Akademika, som heller ikke ønsket å gå i detalj på avtalen. Noen timer før Universitas’ papiravis gikk i trykken onsdag, ombestemte faddersjefen ved medisin seg og ønsket å kommentere saken. Les svaret hans nederst i saken.

Hvorfor sponsoravtalene med Akademika delvis hemmeligholdes, og hva de innebærer, er heller ikke kommunikasjonsdirektør ved UiO, Berit Kolberg Rossiné kjent med:

— Dette vil vi ta opp og se nærmere på. Fadderordninger mener vi er annerledes enn studentforeninger, fordi det drives av UiO. Vi mener den ikke skal ha sponsorstøtte eller drive med utdeling av reklameartikler og lignende, forklarer Rossiné.

Problematisk reklame: Kommunikasjonsdirektør Beit Kolberg Rossiné mener denne saken illustrerer hvorfor Universitetet i Oslo nå tar en gjennomgang av sine retningslinjer for reklame i fadder-sammenheng. Hun regner med at universitetet vil komme med nye instruksjoner om dette før fadderuken sparkes i gang igjen til høsten.

— Kan være problematisk

UiO har i utgangspunktet et generelt reklameforbud på campus. Reklameforbudet innebærer blant annet at aktiviteter på campus ikke skal ha kommersielt preg, og at fadderordningen – som er i regi av UiO – skal være reklamefri. Det opplyser kommunikasjonsdirektøren til Universitas.

Men klikker du deg inn på Instagramprofilen til medisinstudentenes fadderordning, kan du bla deg gjennom flere sponsede innlegg fra Akademika. Her tipser fadderne blant annet om ulike bokpakker til tilbudspriser.

Det siste sponsede innlegget om Akademika var ikke merket som annonse da det først ble lagt ut. Det har senere blitt redigert, og merket som annonse.

Rossiné mener sponsoravtaler hos faddergrupper kan være problematiske.

— Dersom det er sånn at de reklamerer for noen type produkter og virksomheter, kan det være problematisk. Vi er opptatt av at det skal være uavhengig og at alle studenter skal få et bra inntrykk av UiO.

— Hvorfor mener dere det er problematisk for faddergrupper å reklamere på denne måten?

— Det ligger i uavhengighet. Vi skal ikke være bundet opp til noen spesielle aktører. Det er universitetet selv som står for fadderordningen, og den skal ikke ha et kommersielt preg som har til bindinger i en bestemt retning, svarer kommunikasjonsdirektøren.

Vi skal ikke være bundet opp til noen spesielle aktører. Det er universitetet selv som står for fadderordningen, og den skal ikke ha et kommersielt preg som har til bindinger i en bestemt retning

Berit Kolberg Rossiné, kommunikasjonsdirektør ved UiO

Akademika: — Helt vanlig

Kjedeleder i Akademika, Eli Gerhardsen, skriver i en e-post til Universitas at det er faddergruppene som tar kontakt med Akademika med forespørsel om ønsker å være sponsor for dem. Hun presiserer at noen av avtalene er skrevet av dem mens andre er ført i pennen av faddergruppene selv.

På spørsmål om hvorfor avtalene denne gang hemmeligholdes, skriver Gerhardsen:

— Det er helt vanlig at avtaler mellom parter er konfidensielle blant annet av konkurransemessige hensyn. Ytelser og plikter kan være forskjellig i ulike avtaler.

Hun ønsker ikke å svare konkret på om denne avtalen pålegger fadderne om å ikke oppfordre til kjøp av brukte bøker, slik som den forrige avtalen Universitas omtalte gjorde. Gerhardsen skriver likevel at de denne gangen har gjort endringer:

— Etter at vi ble mer obs på enkelte uheldige formuleringer i tidligere avtaler, er alle fadderavtaler revidert. Naturlig nok inneholder fadderavtaler en klausul om at fadderne skal introdusere de nye studentene for Akademika og de tjenestene Akademika tilbyr, skriver Gerhardsen.

Varsler nye retningslinjer for reklame

UiO utarbeider nå retningslinjer for reklame på campus, som snart publiseres på deres nettsider. Ifølge Rossiné er det lov for studentforeninger og kjellere å motta sponsing innenfor universitetets retningslinjer, og det finnes noen få unntak for SiO og andre virksomheter på campus.

Fadderordningen ønsker de imidlertid fortsatt å beholde reklamefri. Dette er for å unngå en rollekonflikt hvor fadderne har bindinger til kommersielle aktører, samtidig som de skal være veiledere på vegne av UiO.

— Når fadderordningene likevel inngår slike sponsoravtaler, kan det skyldes at de er avhengig av den økonomiske støtten fra kommersielle aktører for å få gjennomført fadderuken?

— Det vil jeg ikke spekulere i. Men fadderordningen er basert på noe støtte og mye frivillighet, og vi er takknemlig for mye av innsatsen de involverte gjør. Men jeg tror ikke ordningen er avhengig av sponsorer for å gjennomføres, svarer kommunikasjonsdirektøren.

Faddersjef ved medisin svarer

Faddersjef ved Det medisinske fakultet Mohammed Gaeb skriver i en melding til Universitas at fakultetet har hatt en sponsoravtale med Akademika i flere år. Ifølge Gaeb har de har aldri vært forpliktet til å ikke oppfordre nye studenter til bruktbokkjøp.

Han forteller at avtalen innebærer at de blant annet må dele ut handlenett og skrivebøker fra Akademika til studentene. I tillegg må de informere dem om at bokkjeden har stand på Domus Medica de to første ukene av studiestart. Fadderne skal også fortelle hvor Akademika ligger på Blindern.

– For jobben vi gjør får vi igjen penger vi kan bruke på aktiviteter som kommer studentene til gode. Jeg mener avtalen ikke kommer i konflikt med vår rolle som nøytrale rådgivere, skriver Gaeb.

Selv mener han at sponsoravtalen ikke strider med reklameforbudet til UiO, ettersom de bare informerer om Akademika på sine egne kanaler. Deriblant Instagram-kontoen til Det medisinske fakultets fadderordning. Faddersjefen legger til at alle innlegg på sosiale medier er merket med annonse.

Les også: Vil gi krise­mil­liard til studentene

Powered by Labrador CMS