Bekymret: Waqas Ahmed, daglig leder av Bunnpris Blindern har tatt grep som gjør at de får driften til å gå rundt, så vidt.

Tøffe tider for Bunnpris Blindern:

Halvert omsetning etter nyttår

Selv om andre runde med nedstengninger har vært mindre dramatisk enn den første, merkes frafallet av studenter på matbutikken på campus.

Waqas Ahmed, butikkansvarlig hos Bunnpris Blindern

I mars skrev Universitas om hvordan [Bunnpris på Blindern mistet store deler av omsetningen over natten da Universitetet i Oslo stengte](bb). Butikkansvarlig Waqas Ahmed beskrev da hvordan han førte opp svinn i varmmat-avdelingen for nesten 40.000 kroner da studentene ble bedt om å holde seg hjemme etter 12. mars. Ansatte ved butikken ble permittert og Ahmed var bekymret for den langsiktige driften av butikken.

Lørdag 2. januar besluttet regjeringen å vente med fysisk oppstart av undervisning ved universiteter, høyskoler og fagskoler. Studentene ble også rådet til å vente med å reise tilbake til studiestedene etter juleferien. Det ser derfor ut til å gå mot en stille januarmåned på campus og for butikken, nå når studentene må utebli fra den kjente og kjære varmmatdisken på Bunnpris Blindern.

Les også: Digital fadderuke: –⁠ Jeg tror alle ble overrasket over hvor bra det fungerte

Har måttet gi slipp på ansatte

Ahmed forteller til Universitas på telefonen at omsetningstapet i denne runden imidlertid er noe mindre enn i mars. Siden biblioteket holder åpent og enkelte ansatte fremdeles er til stede på campus, samt håndverkere, vil han anslå at de denne gangen har mistet 50 prosent av omsetningen. Dette sammenlignet med 80 prosent i mars.

I mars så Ahmed seg nødt til å permittere ansatte da universitetet stengte, og to av dem er fremdeles permittert, forteller han.

– Samtidig har vi måttet gi slipp på tre-fire ansatte som har funnet seg andre jobber i mellomtiden. Derfor er ikke permitteringsbehovet like stort akkurat nå som det var i forrige runde med nedstengninger, og vi håper vi kan unngå ytterlige permitteringer, sier Ahmed.

Han forteller at de likevel har måttet ta grep og redusere driften etter regjeringens vedtak, som i mars. Butikken har i perioder også fått hjelp fra Bunnpris sitt regionskontor da det var vanskelig å opprettholde driften.

– Akkurat nå har vi redusert åpningstidene slik at vi stenger klokken 18 på hverdager og klokken 15 på lørdager. Med frafallet av omsetningen vi fortsatt har siden mars i fjor, ser det ut til at vi så vidt klarer å få driften til å gå rundt med de grepene vi har tatt.