Populært: Mange ønsker å ta enkeltemner ved UiO denne våren

Kamp om plassen på enkeltemner

Mens mange står uten jobb, opplever UiO en økning i antall påmeldinger til enkeltemner dette semesteret. Oslomet har på sin side opprettet egne enkeltemner for permitterte.

– Jeg fikk først ikke plass på det emnet jeg ville ta ved UiO, sier Eivind Cartfjord Bech (26).

Han ble ferdig utdannet lektor i samfunnsfag og engelsk ved Universitet i Oslo (UiO) i 2019. Han jobber 80 prosent på en ungdomsskole og ønsket å gjøre noe ved siden av.

– Egentlig ville jeg ha en hundre prosent stilling, men jeg er ikke veldig skuffet over å få studere litt.

Fullt: Eivind Cartfjord Bech (26) fikk først ikke plass på det emnet han ville ta ved UiO.

Bech får ikke økonomisk støtte utover inntekten sin. Han ville ta enkeltemnet Social Science Genetics ved UiO, fordi han har lyst til å ta enda en master, nå i sosiologi.

– For øyeblikket tar jeg fag av personlig interesse. Jeg har en lidenskap for sosiologi, og jeg ønsker derfor å undervise i faget på universitetsnivå. Da er neste steg å skrive master.

Les også: [Digital under­vis­ning frem til påske på Oslomet: – Gir ikke mening](aa)

Vil ikke spekulere i årsaker

– Det var en økning i antall oppmeldinger sammenlignet med januar 2020, men mer enn det har jeg ikke grunnlag for å si noe om emnene ble raskere fulle dette semesteret, skriver studiedirektør ved UiO Hanna Ekeli i en e-post til Universitas.

Ekeli sier de ikke har grunnlag for å spekulere i årsaker til økningen, men de kan ikke utelukke at det har å gjøre med pandemien. Ved enkeltemnedagen, for emner på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet 8. januar, var det 4528 oppmeldinger, fordelt på 2540 unike personer. 1942 av oppmeldingene ble gjort mellom klokken 09.00 og 09.05, opplyser Ekeli.

Til sammenligning var det i 2020 2278 unike personer som meldte seg opp på enkeltemnedagen 11. januar. Mellom klokken 09.00 og 09.05 var det 1605 oppmeldinger.

– Jeg har ikke tatt enkeltemner før, så jeg kan ikke si noe om hvorvidt det er færre emner ledig nå enn før. Men det var få emner å velge mellom. Ett til to ledige emner ved hvert relevante institutt på listen over emner med ledige plasser, og de ble fylt opp raskt, sier student Bech.

– Lurt å følge litt med

Sofia Alaoui (23) tar enkeltemnet Medie- og kulturteori ved UiO denne våren. Hun var ferdig med en bachelor i idéhistorie ved samme universitet høsten 2020. Planen for våren er å søke jobb samtidig som hun tar enkeltemnet.

– Jeg ville ta et mediefag siden jeg jobber frivillig i Radio Nova og kunne tenkt meg å jobbe med noe som har med det å gjøre, sier hun.

Da listen over enkeltemner først ble publisert, fant Alaoui ingen emner som hun syntes var interessante.

Påfyll: Sofia Alaoui (23) ønsket å ta et emne som kunne gi henne mer kunnskap om media.

– Til veldig mange av enkeltem- nene måtte man ha forkunnskaper. Det var mye språk og realfag.

Det var romkameraten til Alaoui som denne uken helt tilfeldig fant mediemnet hun ønsket seg.

– Jeg meldte meg opp med én gang. Jeg tror det er lurt å følge litt med og melde seg på raskt.

At emnet ble åpnet etter hvert, tror hun er fordi mange melder seg på og så av igjen. Alaoui får verken støtte frå Lånekassen eller dagpenger.

– Jeg har spart opp litt fra i fjor da jeg jobbet på kafé. Jeg satser på å finne noe jobb innen februar.

Les også: «Samtidig som mange står uten jobb, opplever UiO en økning i antall påmeldinger til enkeltemner dette semesteret. Oslomet har på sin side opprettet egne enkeltemner for permitterte.»

Egne enkeltemner

– Oslomet tilbyr en begrenset mengde enkeltemner, primært på masternivå. Der har det ikke vært noen merkbar endring i mengden søkere i denne perioden, skriver prorektor ved Oslomet Nina Waaler i en e-post til Universitas.

Waaler skriver videre at Oslomet tilbyr 25 emner særskilt til permitterte og arbeidsledige. Disse emnene har vært populære, med 1800 førstevalgssøkere.

– Tilbudet er en del av regjeringens satsning på kompetanseutvkling for denne gruppen, og vi har fått støtte fra Diku [Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning, journ. anm.] og Kompetanse Norge for å sette dem i gang. Tilbudet ble satt i gang høsten 2020 og videreført våren 2020.

– Oslomet tilbyr normalt ikke så mange enkeltemner. Hvorfor ønsker dere nå å tilby disse emnene?

– I en situasjon der arbeidslivet er preget av pandemien og mange står uten jobb, har det vært viktig for Oslomet å kunne bidra til at flere får hevet sin kompetanse. Jeg er stolt over den innsatsen fagmiljøene våre har lagt ned for å få disse studietilbudene i gang på svært kort tid, og jeg er glad for å se at vi har truffet et behov i arbeidslivet, skriver Waaler.

Les også: «Akademika-avtale i fare:– Vi skal ikke være bundet opp til noen spesielle aktører