Arrestasjon: Her bæres UiO-student Eskil Roll-Hansenbort av politiet etter at han nektet å flytte seg frivillig fra blokaden.

Extinction Rebellion aksjonerer i Oslo sentrum:

Her lar UiO-student Eskil seg arrestere for å redde kloden

Eskil Roll-Hansen (23) hadde aldri tenkt på å drive med sivil ulydighet før han hørte om Extinction Rebellion. Mandag aksjonerte han i Oslo sentrum sammen med opptil 80 andre.

— Jeg har ikke troen på at måten vanlige miljøorganisasjoner jobber på kommer til å gjøre en forskjell. Vi har utrolig dårlig tid. Sivil ulydighet er den eneste måten vi faktisk kan klare å skape nødvendig oppmerksomhet på, sier Eskil Roll-Hansen til Universitas.

Han er en av aktivistene fra Extinction Rebellion som mandag morgen blokkerte Fredriks gate, som krysser Karl Johan rett ved slottet. Aktivistgruppen krever at regjeringen tar ansvar, at statsministeren vedgår at norsk oljepolitikk er i konflikt med målene i Parisavtalen, og at staten umiddelbart starter en radikal energiomstilling som fører til netto null utslipp innen 2025. Statsbudsjettet legges frem i begynnelsen av oktober, og der forventer de å se tydelige tegn på at myndighetene tar ansvar.

Morgendemonstrasjon: 70-80 XR-aktivister aksjonerte i Fredriks gate mandag morgen. Kl. 09 hadde politiet ryddet gata, som vanligvis er høyt trafikkert.

Lenker seg fast

Klokken halv syv på morgenen startet den første aksjonen i XRs Oslo-opprør. 70-80 aktivister sperret Frederiks gate, som krysser Karl Johan. Gaten ble sperret i begge retninger med store bannere, og aktivistene lenket seg fast til hverandre med kjetting. Politiet satte opp sperrebånd rundt alle aktivistene.

UiO studenten Roll-Hansen fjernet seg ikke frivillig.

– For å skape forandring må vi fange folks oppmerksomhet. Jeg er villig til å gjør det som skal til for å skape den kursendringen vi trenger i norsk klimapolitikk.

Politiets innsatsleder på stedet, Magnus Strande, bekreftet til Universitas i åttetiden at minst ti aktivister allerede var arrestert. Fortsatt satt da rundt 40 aktivister i blokaden. Politiet arresterte alle som nekter å flytte seg frivillig.

Les også: Sultestreiker mot menneskerettighetsbrudd i hjemlandet

I nitiden ble politiet ferdige med å rydde området, og Fredriks gate ble åpnet for trafikk igjen. Politiets operasjonssjef bekrefter for Universitas at 34 aktivister er blitt arrestert.

– Aktivistene arresteres fordi de bryter loven ved å blokkere veien og hindrer fri ferdsel av trafikk, og fordi de deretter nekter å fjerne seg etter å ha fått pålegg av politiet om å gjøre det, forteller Strande.

Flere aksjoner utover dagen

Innsatslederen sier til Universitas at dette får samfunnsøkonomiske konsekvenser som gjør at folk ikke kommer seg frem til jobb, og skaper kaos i bybildet.

Søndag gikk 3.800 bussjåfører i Oslo og Viken ut i streik. Samtlige by- og regionbusser er tatt ut i streik. Det var derfor ventet mange biler på veien i Oslo-området i morgentimene.

— Dette er en hovedpulsåre inn til sentrum, så det er viktig for oss at å få ryddet området for aktivister så fort som mulig, sier innsatsleder Strande, og fortsetter:

— Det XR gjør i dag er ulovlig, og da er det min jobb å påse at de blir fjernet så vi kan opprettholde ro og orden, sier Strande.

Aksjonistene bedriver ikke-voldelig sivil ulydighet, og politiet sier aktivistene er helt rolige og at situasjonen er udramatisk. Det har ikke vært noen sammenstøt mellom politiet og demonstranter.

XR forteller at det blir flere aksjoner ut over dagen. Oslo-opprøret på Eidsvoll plass utenfor stortinget pågår hele dagen, og inneholder alt fra appeller og musikkinnslag til teater.

Klimarebell: Eskil Roll-Hansen (t.v.) studerer idéhistorie på UiO, og mener det var en lett avgjørelse å la seg arrestere for å skape oppmerksomhet rundt miljøødeleggelser.

Mener demokratiet har sviktet

— Da jeg gikk på ungdomsskolen så lærte jeg i samfunnsfagen om demokrati og europeiske verdier og hvor fantastisk dette var. At vi har styresmakter som passer på oss, men også at mediene skulle passe på gjennom å være «watchdogs», sier Roll-Hansen.

Han mener at mediene er veldig flinke til å skrive om hva som går galt, men at de ikke skriver om hvorfor det går galt, eller hva vi kan gjøre med det.

— De sier nå smelter isen, nå sklir store isfjell ut, nå stiger havet, og det er slutten på artikkelen. Men det står ikke at det skjer fordi vi konsumerer latterlig mye mer en det vi bør, fordi vi bruker de ressursene vi gjør, eller fordi vi ikke finner smartere løsninger enn det vi gjør. Det er ingen som sier at politikerne ikke klarer å gjøre noe med klimakrisen, sier UiO-studenten.

Han forklarer videre at de ble fortalt at i ytterste instans så kan man bruke sivil ulydighet som en kanal, hvis demokratiet svikter, og de andre kanalene ikke fungerer.

— For meg så er det det sivil ulydighet er: å arrestere myndigheten når de ikke gjør jobben sin. Jeg opplever ikke at myndighetene tar klimakrisen på alvor, derfor mener jeg å drive med ikke-voldelig sivil ulydighet er legitimt.

Les også: Rakk ikke påmelding til fadderuken: Vurderer å droppe ut