Leder: Mikalsen var tydelig satt ut da det ble klart at han blir NSOs nye leder. Her sammen med Kai Steffen Østensen og Ida Austgulen som også stilte som ledere.

Håkon Randgaard Mikalsen blir ny leder i NSO

TØNSBERG (UNIVERSITAS): Landsmøtet har talt. Mikalsen skal lede Norges studenter til neste år.

– Tusen tusen takk. Jeg vet ikke hva vet ikke hva mer jeg skal si, sier en ordknapp, og tydelig rørt, nyvalgt leder i organisasjonen fra talerstolen.

Les det første intervjuet med Mikalsen: –Jeg gleder meg til å ta en pils

Mikalsen ble møtt med trampeklapp og stor jubel fra salen etter resultatet ble klart lørdag formiddag. Hovedperson var tydelig berørt av situasjonen, og ba om å få litt tid for seg selv.

Til slutt sto kampen om ledervalget mellom tre personer. Håkon Randgaard Mikalsen, Kai Steffen Østensen og Ida Austgulen.

Tidligere denne uken ble det klart at valgkomiteen hadde innstilt på Mikalsen. I dag har landsmøtet valgt å følge denne innstillingen.

Landsmøte 2018: Kan øke budsjettet med 500 000 kroner

I et intervju med Universitas har Mikalsen uttalt at han brenner for bedre de økonomiske forutsetningene for studenter.

– Som økonomien har utviklet seg har utdanning blitt mindre tilgjengelig for folk. Hvis vi skulle holdt tritt med studiestøtten våre foreldre fikk, måtte vi ha fått 35.000 mer i året. For de fleste tilsvarer det et halvt års husleie eller mer. Det har stor betydning for hvordan du klarer deg med tanke på grunnleggende utgifter.

Mikalsen har vært leder for studentparlamentet i Bergen, og har tidligere studert sammenlignende politikk, og Midtøstens historie ved UiB.

NSOs landsmøte holdes i Tønsberg frem til søndag.

Ingrid Ekeberg: Bli hos meg Beldo

Saken oppdateres