Spent steming: Rektor Jørn Mortensen og høyskoledirektør Annemarie Bechmann Hansen diskuterer varslingssakene med studentene på Kunsthøgskolen i Oslo. Foto: Universitas-tipser

Kunsthøgskolen i Oslo fikk nye alvorlige varsler om trakassering i helgen

KHiO innkalte mandag studentene til allmøte for å orientere om varslinger om seksuell trakassering ved skolen.

På storscenen hos Kunsthøgskolen i Oslo står rektor og høyskoledirektøren på scenen. Rommet er stappfullt av studenter og lærere, og de sitter i trappene og står langs veggene. Temperaturen er opphetet, ledelsen prøver å forklare, mens studentene er undrende og irriterte.

Bakgrunn: KHiO-ansatt anklages for årelang trakassering

– Høy alvorlighetsgrad

– Møtet var for å lufte ut. Det har kommet mer informasjon i løpet av helgen direkte til oss, informasjonen var av en alvorlighetsgrad som gjorde det nødvendig å snakke ut om saken.

Rektoren understreker at det også var naturlig å ha allmøtet nå etter at det har vært mye oppmerksomhet rundt saken i media, og både studenter og ledelsen behøvde å snakke ut.

Den 18. desember ble Kunnskapsdepartementet varslet om seksuell trakassering på KHiO, og tre dager senere hadde departementet møte med ledelsen på skolen. Rektor Jørn Mortensen forklarer at det er kombinasjonen av stort medietrykk og nye varsler skolen mottok i helgen som gjorde som informasjonsmøtet nødvendig.

– Jeg synes det ble godt mottatt at vi hadde et informasjonsmøte, på møtet ga vi en uforbeholden unnskyldning til studentene.

Rektor Mortensen understreker at omfanget og alvorlighetsgraden i saken er høy, og at saken er kompleks som krever en skikkelig utredning for å komme til bunns.

Mer fra KHiO: Kursleder ba kvinnelig student om å holde menn unna senga hennes om kveldene

Full sal: Mange studenter møtte opp for å høre rektor fortelle om seksuell trakassering. Foto: Hans Christian Paulsen

Ti år gamle saker

– Varslingssaken er en sak KD har mottatt og viser til vedvarende trakassering. Vi skal nå utrede saker som stammer fra 2008 og 2009.

Rektoren påpeker at høyskolen har et tillitsproblem når varslere ser seg nødt til å gå til Kunnskapsdepartementet for å varsle om trakassering. Samtidig er han glad for at trakasseringen nå kommer frem.

– Det er helt naturlig at dette kommer samtidig som metoo-kampanjen, den gjør det lettere å snakke om slike saker, og det er bra at varslingene kommer.

Mange studenter var i møtet bekymret for om ledelsen på høyskolen tar nødvendige grep, både for å forhindre at det skjer igjen, og for at risikoen for at gjentatte hendelser med de lærerne det er varslet om. Til Universitas understreker rektor Mortensen at det ikke er noen risiko for at de det er varslet om treffer studenter før saken er avsluttet.

Gourmekantinens fall: Fra himmelsk til bånn for KHiO-kantine

Ønsker sterkere internt fokus

I spørsmålsrunden mot slutten av møtet var det mange studenter som ytret seg. En lang spørsmålsrunde som kan oppsummeres med skuffede og sinte studenter. Beatrice Alexanian og Snorre Log Skage var to av mange som hadde noe på hjertet.

– Jeg skulle gjerne sett at ledelsen tydeliggjør at de ikke aksepterer trakassering på KHiO, og at det tydeliggjøres med et annet fokus enn et fokus på hvordan KHiO oppfattes utenfra, sier hun til Universitas rett etter møtet.

Snorre Log Skage sier at han tror at både rektor og direktør genuint vil ha en bedre kultur på KHiO, men han er usikker på hvor mye de kan få til fra toppnivået.

– Det hjelper ikke å ha en brannalarm, hvis det ikke er noen som trykker på den. Både ledelsen og elevene uttrykker en form for maktesløshet.