Duell: Det kan bli en intens duell mellom Torbjørn Røe Isaksen og Trine Skei Grande

Når Venstre går inn i regjering, bør de la Isaksen fortsette som kunnskapsminister

Trine Skei Grande sikler på kunnskapsministerposten. Det er flere tegn som tyder på at det blir med drømmen.

Etter et ganske spinnvilt år, ble det politiske Norge rammet av nok et jordskjelv i årets siste måned: Venstre gikk inn i regjeringsforhandlinger med Høyre og FrP.

I sommer ytret Venstre-leder Trine Skei Grande ønske om å ta over Torbjørn Røe Isaksens jobb. «Det ordner seg når jeg blir kunnskapsminister», sa hun til Nettavisen. Sterke krefter i Høyre kan imidlertid sette en stopper for Grandes drøm. Unge Høyre-nestleder Sandra Bruflot sa forrige uke til Aftenposten at kunnskapsministerposten er for viktig til å gi fra seg. Høyre er kunnskapspartiet, mener hun, og får tilslutning fra flere høyretopper.

Jokeren Venstre: Kan avgjøre studentvelferden

Men det er ikke helt usannsynlig at Skei Grande vil sette makt bak kravene sine. Venstre har klart å få stort gjennomslag før, lav oppslutning til tross. I Bondevik 2-regjeringen, der de var den aller minste bukkene bruse i trespann med Høyre og KrF, hadde de for eksempel flere statsråder enn stortingsmandater – tre mot to. I nyere tid har de også holdt klimaskeptikerne i FrP i klimatøylene, samt sikret 11 måneders studiestøtte.

Venstre profilerer seg nemlig tungt på kunnskapspolitikk, og skal ha honnør for å løfte saker som er viktige for studentene: Økt studiestøtte, flere studentboliger og satsning på psykisk helse. Følgelig ligger det enormt mye prestisje i kunnskapsministerposten @tingo: I så tilfelle at hun kaprer jobben når ministerpostene skal deles ut, vil hun ta over for meget populære Torbjørn Røe Isaksen. I forkant av stortingsvalget forrige høst hadde Universitas en ringerunde til tolv sentrale personer i akademia og omegn, studentledere så vel som høytstående akademikere. «Tobben» fikk gjennomgående gode skussmål. Den mest kritiske var den evig raljerende fysiologi-professoren Kristian Gundersen, som ga kunnskapsministeren C.

Trine Skei Grande til Universitas: Ønsker å bli kunnskapsminister

«Torbjørn Røe Isaksen har levert godt de siste fire årene. Men Venstre har den beste studentpolitikken», sa Linn Skyum, den gang leder for Liberale studenter, til Universitas på spørsmål om Venstre burde kreve kunnskapsministerposten. Med det pekte hun på et paradoks som gjelder for mange i partiet. Man ønsker selvfølgelig gjennomslag for egen politikk på et område som er helt essensielt for Venstre, men er fornøyd med en godt likt Høyre-minister.

Det er også studentene, om man skal tro fjorårets studentundersøkelse. 15 prosent vil ha «Tobben», kun slått av Hadia Tajik (Ap), mens bare seks prosent vil ha Skei Grande. Elleve prosent av de spurte stemmer Høyre: Mannen er altså mer populær enn partiet.

Har du lest? Akademia anmelder Isaksens innsats som kunnskapminister

Så kan man spørre seg hvorfor konservative Røe Isaksen er så populær i den røde universitets-sektoren. Er det på grunn av hans lett rødmussede, søte vesen, hans morsomme Instagram-profil (@konservativ) eller fordi han har løftet frem viktige saker og faktisk fått gjennomslag i en regjering som helst prioriterer skatteletter og næringsvekst? En del ting taler for sistnevnte. Under hans ledelse har man fått på plass en langtidsplan for forskning, bygging av 2500 studentboliger i 2017 og lagt frem Humaniorameldingen.

Noen har fremsatt en modell som tilsynelatende vil løse striden om kunnskapsministerstolen: Skei Grande blir minister for høyere utdanning og forskning, mens Røe Isaksen blir minister for grunnskole og videregående.

Slik er å være kunnskapsminister: Tre generasjoner forteller sin historie

Men det er ikke til å stikke under en stol at denne oppdelingen vil føre til mer byråkrati, stikk i strid med regjeringens mer allmenne politikk de fire foregående år: Større skoler, færre kommuner og mer kostnadseffektive sykehus.

Den mørkeblå regjeringen slo også sammen flere departementer da den tiltrådte i 2013. «Modernisering av offentlig sektor skal frigjøre ressurser fra administrasjon til faglig arbeid og bedre tjenester. Med denne strategien tar regjeringen egen medisin», sa kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner i 2016. To kunnskapsministere er en stor kamel å svelge for «effektiviseringsregjeringen».

Har du lest? Slik vil regjeringen heve kvaliteten på høyere utdanning

Så gjenstår det å se hvor sterkt Trine Skei Grande ønsker jobben som leder for landets studenter, elever, forskere og lærere. Og om Erna Solberg finner en annen jobb til Røe Isaksen, som har hatt kontor i hele regjeringens levetid. Og som har skjøttet sine plikter godt.

Det er visst noe som heter «Never change a winning team». Det kan bli siste spiker i kista for Venstre-partilederens drøm.