Kritisk: I morgen kommer den kontroversielle moralfilosofen Peter Singer til Chateau Neuf for å holde en Exphil-forelesning. Det liker ikke filosofiprofessor Jens Saugstad.

Exphil-foreleser: – Peter Singer burde aldri blitt invitert

Professor Jens Saugstad satte Peter Singer på Exphil-pensum, men mener universitetet gjør en stor feil ved å invitere han til å forelese.

Peter Singer er et navn som vekker harme i mange miljøer. Moralfilosofen har blitt kalt «den farligste mannen i verden i dag», «nazist», og «en trussel mot sivilisasjonen».

Han har tatt til orde for aktiv dødshjelp på funksjonshemmede spedbarn, men [imorgen kommer han til Universitetet i Oslo (UiO) for å holde en Exphil-forelesning om dyrs rettigheter](2). Det er det ikke alle som liker.

– Jeg er dypt bekymret for hva UiO har begitt seg ut på. I beskrivelsen av Exphil-forelesningen skriver instituttet at de vil invitere kjente internasjonale filosofer «i forskningsfronten», som lett kan tolkes dithen at vi gir en verdivurdering i et betent spørsmål. Det hadde vært riktig å invitere ham i andre sammenhenger, men ikke til å holde Exphil-forelesningen, sier Jens Saugstad, professor i filosofi ved UiO, til Aftenposten.

Moralfilosofen er ikke bare hatet: Nora Mehsen ble så frelst av Singer at hun tok tatovering

Invitasjonen oser anerkjennelse

For femten år siden var det Saugstad selv som satte tekster av Peter Singer på Exphil-pensum. Nå mener han at hyllesten av moralfilosofen har gått for langt.

– Å invitere Singer til akkurat denne forelesningen skaper et inntrykk av at filosofien hans har en tyngde og at Singer er en ledende filosof. Det kan man gjerne mene, men UiO burde være mer forsiktige. Her dreier det seg om et fag som er obligatorisk for alle studenter, også studenter med funksjonshemninger, sier han til Universitas.

Exphil-foreleseren mener hele invitasjonen oser av anerkjennelse av ham, og er redd for at folk skal tro UiO støtter hans filosofi.

– Han har en veldig appell utenfor filosofien, men hans status innenfor fagfeltet er mer omstridt.

Les også! Exphil vurderer å kvotere kvinner inn på pensum

Frykter krenking

Bakgrunnen for Saugstads frykt for at folk skal tro instituttet støtter Singers filosofi, er at mange føler seg krenket av dem.

– Funksjonshemmede over hele verden har demonstrert mot Singers filosofi. Vi må unngå at funksjonshemmede som tar Exphil føler seg krenket.

Selv vil han slutte å forelese om den australske filosofen.

– Ved å invitere Singer til å holde selve Exphil-forelesningen, sier instituttet at han er en av de store. Det er helt klart at jeg ikke kan stå og holde en forelesning om Singer på et kurs som dette hvis studentene tror at jeg driver propaganda for hans syn. Denne invitasjonen gjør det umulig for meg å forelese mer om Singer.

– Er det ikke et paradoks at det var du som introduserte han på Exphil-pensum?

– Nei, jeg har alltid vært helt klar på at jeg og instituttet ikke nødvendigvis deler Singers syn. Siden jeg satte Singer på pensum har jeg alltid vært veldig bevisst på at dette ikke måtte få en slagside. Det har det fått nå.

Selv om Saugstad er kritisk til at Singer får taleplass på universitetet, kommer han ikke til å boikotte forelesningen.

– Jeg kommer til å være der for å finne ut hva som blir sagt. Men det var en veldig vanskelig avgjørelse.