Budsjettdager: Regjeringen la i dag frem sitt forslag til statsbudsjettet. Her er Siv og Erna på nordiske mediedager tilbake i 2013.

Regjeringen vil gi deg mer penger om du fullfører graden din

I Kunnskapsdepartementets budsjettforslag legges det opp til at større del av studielånet ditt kan gjøres om til stipend.

Slik ordningen er i dag kan inntil 40 prosent av studielånet din gjøres om til stipend etter fullført utdanning. Om regjeringen får det som de vil, kan imidlertid «lesehestene» få enda mer.

Forslaget begrunnes i at regjerningen ønsker å gi studenter økte insentiver til å fullføre hele graden sin.

Statsbudsjettet 2018: Regjeringen vil bygge 300 færre studentboliger

Det er ikke fastsatt hvor mye mer av lånet som kan bli omgjort til stipend i budsjettforslaget.

De som gleder seg til økt stipend må imidlertid utsette jubelen noe. Budsjettet legger opptil at endringen kan gjelde først fra studieåret 2019-2020. Regjeringen skal komme tilbake til Stortinget senere vedrørende hvordan den konkrete utformingen av forslaget skal se ut.

Lettbeint økonomisk analyse: Så mye øl fikk studentene for studiestøtten gjennom historien

Alle ser imidertid ikke like lyst på forslaget.

– Jeg synes det er en dårlig budsjettmessig prioritering. At større andel av lånet kan gjøres om til stipend er i seg selv positivt, men vi vil heller at hele beløpet økes, sier Jens Lægreid, leder i Studentparlamentet ved UiO.

Han mener studenter trenger mer penger mens de studerer, heller enn å måtte tilbakebetale mindre i ettertid. Lægreid er ikke videre imponert over regjeringen.

– Her har regjeringen funnet opp egne løsninger fremfor å lytte til studentene, det er ikke bra.

Lederen Norsk studentorganisasjon, Mats Beldo, er ikke like krass i kritikken.

– Regjeringen skal se på konverteringsordningen og vi vet ikke hva resultatet blir. Vi legger til grunn for at vi blir involvert i prosessen. Og at eventuelle endringer vil styrke studentøkonomien