TAKKER FOR SEG: Etter åtte år som rektor for Universitetet i Oslo takker Ole Petter Ottersen for seg til sommeren. Men han trapper ikke ned av den grunn. Her er Universitas på besøk hjemme hos rektoren i mars. Arkivfoto: Alf Grønli Simensen

Ole Petter Ottersen om sin nye jobb: – Det blir veldig utfordrende

Ottersen jobber allerede med en plan om hvordan Karolinska Institutet skal gjenopprette tilliten etter Macchiarini-skandalen.

Torsdag ble det endelig avklart at UiO-rektor Ole Petter Ottersen tar over rektorstolen ved det prestisjefulle Karolinska Institutet i Stockholm, universitetet som står for utdelingen av Nobelprisen i medisin.

Han overtar den svenske rektorstolen allerede den 1. august.

– Det er veldig hyggelig at avgjørelsen er tatt. Dette har vært en lang prosess og samtalene har pågått helt siden i fjor sommer. Karolinska er verdensledende og en institusjon jeg har sett opp til hele min karriere. Jobben blir fantastisk interessant og veldig utfordrende, sier han til Universitas.

Bakgrunn: Ottersens nye jobb

Må styrke tilliten

Du tar over etter sommeren. Har du en plan om hva du vil utrette de første 100 dagene i den nye rektorstolen?

– Jeg synes dette med 100 dager er en tabloid tilnærming. Vi jobber med en mye lenger tidshorisont. Det er mye som skal gjøres, og jeg er ikke opptatt av det samme som Trump. Så enkelt er det ikke.

– Vi utarbeider en plan om hvordan vi skal takle utfordringene som har kommet i kjølvannet Macchiarini-saken. Men detaljene kan jeg ikke diskutere med deg nå. Her skal jeg samarbeide med styret og kolleger.

Skandalen rundt den 58 år gamle italienske kirurgen Paolo Macchiarini har rystet det anerkjente universitetet de siste årene. Macchiarini hevdet å ha funnet en revolusjonerende måte å gi pasienter nytt strupehode på, ved hjelp av plast og stamceller. Nesten alle pasientene døde imidlertid kort tid tid etter inngrepet. Flere rapporter har konkludert med store uregelmessigheter og juks i prosessen rundt operasjonene.

Samtidig falt Karolinska åtte plasser på listen over de mest velrennomerte svenske lærestedene, fra fjerdeplass i 2015 til tolvte plass i 2016.

Ottersen forteller at målet er å skape en enda bedre arbeidskultur.

– Nå blir det kjempeviktig å styrke tilliten til universitetet og styrke engasjementet og arbeidsgleden til de som jobber der, sier han.

Nok med åtte år

Tror du det blir en stor overgang for din egen del?

– Det finnes mange likheter mellom institusjonene. Begge er nordiske og begge holder et høyt nivå. Samtidig er Karolinska mye mer spesialisert og det betyr selvsagt at det vil bli en viss overgang, men samtidig regner jeg med at min erfaring fra åtte år som rektor ved UiO vil komme meg til hjelp.

Blir det deilig å endelig komme seg litt unna Blindern?

– Jeg tror ikke det er riktig at man skal sitte i en jobb i for mange år. Åtte er absolutt nok og det er flott at perioden ikke er lenger enn to ganger fire år. Men jeg kommer jo til å savne UiO, kollegaer og studenter.

DE TRE S-ENE: Våren 2009, under rektorvalgkampen, fortalte Ole Petter Ottersen til Universitas at de tre S-ene beskriver han godt: Sta, synlig og samlende. Arkivfoto: Paul Anthony Wilson

Får Karolinska en annen rektor enn det UiO fikk i 2009? Har du forandret deg?

– Ja, som rektor lærer man noe hver dag. Et universitet er veldig komplekst og er i en kontinuerlig utvikling. Det er også det jeg liker best, at jobben er en evig læringsprosess.

Får UiO en helt annen rektor med Stølen?

– Det får tiden vise. Det var to veldig dyktige team som stilte opp, det syntes jeg var betryggende. Vi har fått en meget kapabel rektor og rektorteam. Jeg er optimistisk på utviklingen av UiO, men jeg kan ikke spå hvilken retning Stølen vil ta for universitetet. Det må bli opp til ham.