BLIR SVENSK: Etter åtte år i Oslo tar Ole Petter Ottersen turen over til søta bror.

Ole Petter Ottersen er ny rektor ved Karolinska Institutet

Endelig er det avklart. Den svenske regjeringen har utnevnt UiOs Ole Petter Ottersen til ny rektor ved Karolinska Institutet.

Sagaen om Ole Petter Ottersens nye jobb er ved veis ende. [Etter at han først takket nei til rektorjobb ved Gøteborgs universitet](3), har han blitt utnevnt som rektor ved Karolinska Institutet i Stockholm.

– Jeg er beæret over å bli utnevnt til rektor ved det Karolinska Institutet – ett universitet jeg har sett opp til gjennom hele min karriere. Det er et stort privilegium å få lede en slik fremragende institusjon, sier Ottersen i en pressemelding fra det Karolinska Institutet.

Stort intervju: – Jeg glemmer aldri lukten av min første forskningsartikkel

Han forteller at han gleder seg til å komme i gang med å samarbeide med universitetets mange begavede forskere, personal, studenter og samarbeidspartnere nasjonalt og internasjonalt.

– Sammen kommer vi til å styrke allmennhetens tillit og intern entusiasme og stolthet, sier han.

Ottersen trapper dermed ikke ned etter åtte år ved rektorstolen på Blindern.

– Det er ikke i min natur å ta fri. Jeg er ikke moden for å slippe tak i det akademiske liv enda. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, sa Ole Petter Ottersen i et intervju med Universitas i mars.

Ottersen tiltrer som rektor i Sverige 1. august og skal sitte til 28. februar 2022.

Ole Petter Ottersen om sin nye jobb: – Det blir veldig utfordrende