GRÜNDER-GRUNDE: Myhrer forteller at han vil bli redningsmann, gründer og profesjonell svømmer. – Jeg tror jeg kan klare det meste hvis jeg legger sjelen i det.

Paradise-Grunde: – Norske studenter behandles dårlig

Paradise Hotel-deltager og paramedic-student Grunde Myhrer (20) vil bruke kjendisstatusen til å kjempe mot mobbing og drikkepress.

Jeg er en person som ikke bryr meg om hva andre synes, fordi jeg er så trygg på meg selv.

Grunde Myhrer, om de andre deltagerne på Paradise hotel.

Myhrer har hatt permisjon fra studiet for å være med på skandalehotellet. Han meldte seg ikke på selv, men etter hvert som han kom lenger i intervjuprosessen fikk han en lys idé: Han ville rett og slett være et forbilde.

Planen var å endre hvordan folk tenker om hotellet som så ofte blir pekt på som et eksempel på utbredt alkohol- og sexkultur blant unge.

– Jeg ville være en annerledes deltager, og det er jeg også. Det jeg vil bruke tid på nå som jeg er hjemme, er å gjøre viktige ting og jobbe mot mobbing og drikkepress. Ikke dra på nattklubbturné, sier han.

Holdt seg i skinnet

Akademia er sjelden noe som forbindes med Paradise. Myhrer mener at valget av høyere utdanning er noe som skiller han fra de andre som er med.

– «Pærra» og «para» (forkortelsen for paramedic, red. anm.) høres nesten likt ut, men det er ingen utdanning den typiske Paradise-deltageren tar. For meg blir det en måte å holde beina på jorda og ikke lette av «famen».

For det var aldri aktuelt for Myhrer å være med på realityserien om han ikke var sikker på at han hadde en plass på studiet til høsten. Inne på hotellet måtte han også passe på oppførselen.

– Du må være skikket som i alle helsefag. Det å gjøre noe dumt inne på hotellet ville slått tilbake på meg. Og da ville jeg kanskje ikke kunne startet igjen på studiet, forteller Myhrer.

– Var det noen gang vanskelig å holde seg i skinnet?

– Egentlig ikke for min del. Det å ikke drikke var kjempelett, for det har jeg gjort hele livet. Og andre ting var ikke noe vanskelig å holde seg unna, for å si det sånn, sier han.

Mye kunnskap

Inne på hotellet merket Myhrer at han satt på en del kunnskap som meddeltakerne ikke hadde.

– Er du smartere eller mer intellektuell enn de andre Paradise-deltagerne?

– På kunnskapstesten VG kjørte i premierefesten så svarte jeg alt riktig. Jeg merket at det var mye jeg kunne som de andre ikke kunne av spesifikke kunnskapsting. Det er ikke superfarlig, men jeg har merket på enkelte områder at jeg kunne mer enn dem. Men det er jo også fordi jeg har interesse av det.

Ifølge Myhrer var ikke paramedic det eneste han vurderte å studere. Han ser for seg at han i fremtiden kan studere ved BI.

– Det får jo tyn for å være en pappa-betaler-skole med mye polo-skjorter, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å gå der. Jeg hadde gjort det på grunn av fagene som entreprenørskap, sier han.

At han ikke kan studere entreprenørskap på en offentlig skole, er noe som provoserer Myhrer.

– Det er skuffende at det ikke finnes et offentlig entreprenørskap-studie. Regjeringen snakker jo om satsing på innovasjon og grundere, og så finnes det ikke et eneste offentlig studie som er gratis med entreprenørskap! Det er jo skikkelig selvmotsigende.

Leste du? Studenter har kjempesuksess med Paradise Hotel-spill

– Norske studenter behandles dårlig

Generelt er Myhrer svært kritisk til hvordan norske studenter behandles per dags dato. Han har mange forslag om hvordan regjeringen kunne gjort det bedre å være student.

– Det er bra å være student. Men jeg synes norske studenter får dårlig behandling, med tanke på studielån for eksempel. Det er ikke økt i takt med leieprisene, og det er fortsatt bare ti måneders støtte. Jeg synes det er dårlig tilrettelagt for studenter.

Han etterlyser også større antall rabatter for studenter, og forteller om en post på det sosiale samfunnet Jodel som han synes var treffende.

– Den handlet om et realitykonsept hvor politikere overlevde på studentbudsjett, sier han med en latter.

ESSAY: Heller Paradise Hotel enn paradis

Trygg på seg selv

Myhrer har fått mye oppmerksomhet for at han ikke drikker alkohol på hotellet. Og alkoholkulturen blant studenter er ikke nødvendigvis så annerledes enn på innspilling i Mexico.

– Hele faddergruppa mi synes det var helt fint uten alkohol. Nå er jeg en person som ikke bryr meg om hva andre synes, fordi jeg er så trygg på meg selv. Og i det hele tatt så kan jeg kose meg sinnssykt mye uten alkohol, sier han.

Med sin deltagelse på Paradise ville Myhrer vise for studenter og andre at man ikke trenger å la seg påvirke av drikkepress for å ha det gøy. Han forteller at han nylig ble kontaktet av en som lurte på hvordan det er å gå gjennom russetiden uten å drikke alkohol.

Som svømmer var det heller ikke alltid så aktuelt å være med på torsdagspilsen, men på paramedic har Myhrer og medstudentene funnet på andre former for tidsfordriv.

– Vi har funnet på mye morsomt. Blant annet har vi en gruppe som går tur i helgene, sier han.