HATER TRUMP: Studenter over hele USA er forferdet over Donald Trump. Dette bildet er tatt da Universitas var i USA for å dekke presidentvalget.

Slik reagerer amerikanske universiteter på Trump sitt innreise-forbud

Trump sin siste presidentordre har ført til studentdemonstrasjoner ved flere amerikanske universiteter. Nå fraråder universitetene studenter som er rammet av innreise-nekten til å forlate landet.

Mandag 30. januar ba presidenten ved Harvard University, Drew G. Faust, Trump-administrasjonen, Kongressen og domstolene om en snarlig revurdering av ordren som nekter studenter fra Jemen, Syria, Sudan, Libya, Somalia, Iran og Irak innreise til USA. I en email sendt til Universitets administrasjon viser hun til at Trump sin ordre bryter med universitets vitale interesser, skriver Harvard Crimson.

Starter lobbyvirksomhet

Hun skriver videre at hun vil starte en lobbyvirksomhet blant lovgivere for å stoppe restriksjonene forbudet legger på universitetene og enkelte av deres studenter.

Så langt har to Harvard-ansatte blitt rammet av innreise-forbudet, og blitt nektet retur til universitetet. Etter at det ble klart at den amerikanske presidenten hadde signert en ordre som nekter innvandring fra syv land i Midtøsten de neste 90 dagene, og alle flyktninger de neste 120 dagene, valgte 150 studenter å møte opp til en haste-demonstrasjon ved universitetet lørdag.

Fraråder utreise

Ifølge Columbia Daily Spectator har president Lee Bollinger ved University of Columbia sendt ut en mail til alle av universitetets studenter, der han kaller ordren for både diskriminerende og motstridende mot universitetets grunnleggende verdier. Direktøren for de internasjonale studentene fraråder nå elevene som er påvirket av ordren til å forlate landet.

Krever rettferdighet

Ved University of Pennsylvania hadde flere studenter søndag ettermiddag samlet seg i terminalen ved Philadelphia airport for å vise sin støtte til de berørte av innreise-nekten, skriver The Daily Pennsylvanian.

Flere hundre demonstranter hadde tatt til motmæle mot ordren som ble signert av USAs nyinnsatte president forrige fredag. Både utenfor, og på innsiden av flyplassen var talen fra folkemengden klar:

– What do we want? Justice! When do we want it? Now!

Les også: Vi spurte studenter om hvorfor de stemmer på Trump